Budějovický Budvar ve čtvrtek uspěl u Soudního dvora EU ve sporu o používání názvu Budweiser. Konkurenční pivovar Anheuser-Busch, s nímž Budvar vede po světě kvůli známkám četné soudní spory, chtěl českému pivovaru zakázat používání značky Budweiser v Británii. Podle tribunálu k tomu ale není důvod. Budějovický Budvar podle mluvčího Petra Samce rozhodnutí vítá, Británie je jeho druhým nejvýznamnějším vývozním odbytištěm.

Známku Budweiser v Británii mohou používat obě firmy. Jako první o ni požádal Anheuser-Bush, Budvar tak učinil později. Soudy pak rozhodly, že si ji mohou ponechat obě.

Konkurent české firmy se ale po nějaké době obrátil na britský soud s tím, že chce, aby Budvar známku používat v Británii nemohl. Britský tribunál následně požádal evropskou justici o radu.

Soud EU sídlící v Lucemburska dnes uvedl, že britští spotřebitelé jasně vnímají rozdíly mezi pivy obou firem a že není důvod, proč známku Budweiser české společnosti v Británii zakázat.

"Soudní dvůr tak konstatoval, že za okolností projednávané věci souběžné poctivé a dlouhodobé užívání obou dotyčných totožných ochranných známek nezasahuje nebo není schopné zasáhnout do základní funkce starší ochranné známky společnosti Anheuser-Busch. Není tudíž namístě prohlásit neplatnost pozdější ochranné známky ´Budweiser´, zapsané ve Spojeném království ve prospěch společnosti Budvar," uvedl tribunál v prohlášení k rozsudku.

Rozhodnutí soudu budějovický Budvar vítá, protože britský trh je po Německu a před Slovenskem pro Budvar druhým nejvýznamnějším odbytištěm, spor bude muset dořešit britský soud.

"Nemá prakticky jinou možnost, než zamítnout žalobu našeho konkurenta. Británie je velice významný trh, směřuje tam zhruba 80.000 hektolitrů z celkem 605.000 hektolitrů piva," řekl Samec.

S tím souhlasí i advokátka specializující se na duševní vlastnictví Denisa Assefová z kanceláře CMS Cameron McKenna.

,,V praxi se jím (rozhodnutím) budou národní soudy členských států řídit, a to nejen soudy, které rozhodují spor, v rámci něhož byla vznesena daná předběžná otázka, ale rovněž další soudy (např. i v jiných členských státech) rozhodující o obdobné otázce v jiném sporu," uvedla pro IHNED.cz

Stoletý spor

Budvar loni vykázal zisk po zdanění 174,2 milionu korun, v roce 2009 činil 140 milionů Kč. Tržby klesly o pět procent na 1,9 miliardy korun. O dvě procenta klesl objem prodaného piva na 1,25 milionu hektolitrů. Z toho vyvezl 604.800 hl, což je nejvíce v jeho 115leté historii. Objemem exportu se Budvar posunul na druhé místo mezi českými pivovary. Přesto Budvar posílil svůj podíl na českém trhu z 8,1 na 8,6 procenta.

Budějovický Budvar byl založen v roce 1895 v Českých Budějovicích, německy Budweis. Pivo se tam ale vaří od roku 1265. Anheuser-Busch sídlí v americkém St. Louis a založen byl roku 1852. Pivo s názvem Budweiser začal vařit roku 1876.

Oba pivovary bojují o značku Budweiser a její různé obměny více než sto let. Většina sporů je z nedávných let, kdy Budvar zvýšil export. Podle mluvčího Samce podnik za posledních deset let vedl o značku 120 sporů a správních řízení. "V 85 vyhrál a osm skončilo smírem," řekl.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru