Mnohem dřív, než mohou statistici zaznamenat pokles hrubého domácího produktu, už o negativním vývoji ekonomiky vědí firmy věnující se logistice či finančním službám. Signály z této oblasti jsou ale zatím nejednoznačné.
Proti obavám z příchodu druhého dna recese mluví například vývoj na amerických železnicích. Ty totiž nyní přepravují víc nákladu než kdykoli za poslední tři roky, oznámila v pátek Asociace amerických železnic.
Po kolejích se přitom vozí většina surovin využívaných v průmyslu, takže růst výkonu amerických železničních dopravců ukazuje, že tamní výrobní sektor stále ještě roste.
"Nepozorujeme pokles přepravovaných objemů, což je synonymum k recesi," řekl agentuře Bloomberg dopravní analytik Art Hatfield z v Memphisu sídlící firmy Morgan Keegan & Co a dodal: "Zůstáváme v pomalu rostoucím prostředí."
Že zájem o přepravu surovin neopadá, dokládá i růst ukazatele Baltic Dry Index (zohledňujícího cenu pronájmu nákladních lodí) na nejvyšší úroveň od loňského prosince.
Citelná turbulence
Horší zkušenosti má v posledních měsících přepravní firma FedEx. Ta zaznamenala citelný pokles poptávky evropských i amerických zákazníků po elektronice vyrobené v Číně, což se ihned promítlo v utlumení letecké přepravy.
"V červnu vše hovořilo pro růst (přepravy z Asie), ovšem v červenci jsme zpozorovali náhlé zpomalení, které pokračovalo i po celý srpen. A od té doby se žádné zlepšení neobjevilo," cituje páteční vydání amerického deníku Wall Street Journal finančního ředitele logistické firmy FedEx Alana Grafa.
FedEx v posledním čtvrtletí sice zaznamenal nárůst zisku o 22 procent na 464 milionů dolarů (8,5 miliardy korun), ovšem celoroční výhled musela společnost kvůli aktuálním problémům upravit do pesimističtější podoby.
"Spotřebitelé prostě nemají takový apetit," řekl v rozhovoru s analytiky šéf FedEx Fred Smith. Firma nyní počítá s tím, že letos americká ekonomika dosáhne růstu 1,8 procenta (dřívější odhad byl 2,5 procenta). O půl procentního bodu zhoršila i prognózu na příští rok.
Nepříznivý vývoj v nákladní letecké dopravě pozoruje i konkurenční přepravce UPS. Dopravní analytici pak varují, že sektor se může se slabší poptávkou potýkat až do poloviny příštího roku.
Česko není izolovaný ostrov
Že se ochlazení světové ekonomiky může rychle dostat i do Česka, naznačuje vývoj tuzemského factoringu (služba spočívající v odkupu pohledávek). "Určité zpomalení jsme zaznamenali," řekl HN ředitel divize ČSOB Factoring Tomáš Morávek. Přitom ještě v prvním čtvrtletí tento trh rostl v meziročním srovnání téměř o třetinu.
"Podniky nyní postupují menší objemy pohledávek," uvedl Morávek, podle něhož krizové roky zpochybnily představu, že v dobách nejistoty firmy budou ve snaze zvětšit si hotovostní rezervu nabízet větší objemy pohledávek.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist