Piloti Českých aerolinií (ČSA) ukončili první fázi protestu, při níž odmítli létat. České sdružení dopravních pilotů (CZALPA) ale vyhlásilo stávkovou pohotovost a připravuje případnou stávku.

Aeroliniím se v pátek podařilo protest pilotů eliminovat a začaly létat podle letového řádu. Vedení aerolinií protesty pilotů považuje za nelegální.

"V pátek byly zrušeny 3 zpáteční lety, podařilo se nám zajistit náhradní posádky," řekla IHNED.cz mluvčí ČSA Hana Hejsková. Oproti čtvrtku byla ale situace pro cestující mnohem lepší.

České aerolinie o víkendu s největší pravděpodobností zajistí standardní letový provoz. Mají dostatečné množství náhradních letadel i s posádkami a už nyní létají podle letového řádu. Pokračování protestu pilotů by tak provoz nemělo ovlivnit.

Během čtvrtka musela letecká společnost kvůli protestu zhruba stovky pilotů zrušit celkem 25 zpátečních letů. Českým aeroliniím se podařilo přesměrovat stovky cestujících na linky jiných dopravců, kteří po dohodě s ČSA na vybrané spoje nasazovali letouny s větší kapacitou.

Piloty, kteří protestují proti převádění letadel ČSA z mateřské firmy do dceřiné společnosti, ostře odsoudil premiér Petr Nečas. "Vláda bude rozhodně trvat na tom, aby byly přísně dodržovány zákony, to znamená, že kroky, které piloti dělají, nemohou zůstat bez odezvy," uvedl.

ČSA zachraňují i bulharská letadla

Letadla i s posádkami národnímu dopravci poskytly aerolinie Air Berlin, bulharské Air Via a dceřiná společnost Holidays Czech Airlines.

Info

 Kolik stojí zrušený let ČSA?


Ztrátu za jeden let zatím nikdo dobře spočítat nedokázal. Aerolinky to někdy počítají na den jako podíl z celkových tržeb, to je ale úplně zavádějící.

Když se totiž zamyslím, že část destinací jako je třeba Brusel je významně ztrátová, tak vlastně nevzlétnutí letadla znamená menší ztrátu než když letadlo letí. To je kouzelné, nemyslíte?

 

Jan Procházka, analytik Cyrrus

Později to potvrdila také mluvčí firmy Hana Hejsková. Bulharské Aribusy by podle ní měly v pátek pokrýt deset linek. Nahradí tak dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, který ČSA pomohl ve čtvrtek. Páteční provoz je u charterových dopravců silnější, proto dnes Holidays Czech Airlines nemohou mateřské společnosti poskytnout stejnou míru letové kapacity, vysvětlila Hejsková.

Více než stovku cestujících také ČSA ubytovaly v hotelu.

"Pokračující nezákonná protestní akce pilotů by provoz už v pátek neměla ovlivňovat. ČSA se ve spolupráci s Holiday Czech Airlines a dalšími dopravci podařilo zajistit kapacitu pro všechny páteční lety," řekl večer České televizi Daniel Šabík z tiskového oddělení ČSA. Konkrétní informace o tom, který z leteckých dopravců letouny aeroliniím pronajal, nesdělil.

Management vyhrožuje pilotům: Prohlášení Českého sdružení dopravních pilotů CZ ALPA

Management Českých aerolinií vyhrožuje pilotům. Všichni piloti Českých aerolinií obdrželi dnes od vedení podniku informaci, že kdokoli si dnes vezme zákonné volno z důvodu indispozice, nebo je v pracovní neschopnosti okamžitě obdrží tzv. překážku v práci na straně zaměstnavatele, podobně jako ji již včera obdrželi zástupci zaměstnanců - členové vedení odborové organizace CZALPA.

"CZALPA to považuje za nepřijatelný nátlak. Piloti, kteří jsou ve stresu nebo zdravotně indisponováni, jsou v rozporu se zákonem nuceni managementem sednout za knipl a vzít na sebe v tomto nevhodném zdravotním nebo psychickém stavu odpovědnost za desítky životů cestujících na palubě a letoun za stovky milionů korun," řekl prezident CZALPA Peter Žmolík. Proti takovému nátlaku se CZALPA rozhodně ohrazuje. CZALPA se obrací také na Úřad pro civilní letectví, aby konal v zájmu bezpečného provozu ČSA, protože tlak na zaměstnance je neúnosný. Odpovědnou osobou za bezpečnost provozu vůči ÚCL je přitom prezident Českých aerolinií Philippe Moreels, který by tak měl zajistit snížení tlaku na zaměstnance. Bohužel však koná jednoznačně v rozporu s touto svou povinností.

Vedení českého sdružení dopravních pilotů je i nadále pod tlakem šikanózních akcí ČSA, které zástupce zaměstnance diskriminují a znemožňují tak výkon odborové činnosti a plnohodnotné zastupování členů. Členům vedení CZALPA byl na rozdíl od včerejška dnes umožněn vstup do kanceláří CZALPA a na WC, ale pouze za doprovodu eskorty. Společnost tak neplní většinu svých povinností vůči odborům.

Odpovědí na kritické problémy společnosti, na které piloti poukazují, je pouze vyhrožování jak ze strany managementu společnosti, tak ze strany ministerstva financí. Právě ti jsou ale zodpovědní za hospodaření společnosti a za přípravu privatizace nejvíce. Management i ministr financí tají informace o hospodaření i před svými kolegy ve vládě a příprava privatizace fakticky probíhá formou likvidace společnosti.

Vedení CZALPA se sešlo s managementem ČSA na společné schůzce již včera. Jednání ze strany managementu však byla plná urážek a vyhrožování, nebyla vedena k řešení věcných problémů. Nevedla zatím k jakémukoliv výsledku. O dalším postupu pilotů bude rozhodovat setkání členů od 14 hodin.

Zatím vše nasvědčuje tomu, že piloti další pokračování protestů podporují.

Argumentace šéfa Aeroholdingu Miroslava Dvořáka tím, že se letadla převádějí v rámci skupiny, je zcela nerelevantní. ČSA totiž nejsou součástí Českého aeroholdingu a HCA, které letadla od ČSA získá, zase není určena vládou k privatizaci. Jediná společnost, o jejíž privatizaci vláda rozhodla, jsou České aerolinie. Jakou hodnotu ale bude mít 15 střednětraťových letadel ČSA spolu s obtloustlou administrativou bez regionální flotily přivážející tranzitní cestující?

České sdružení dopravních pilotů děkuje za podporu pozemním zaměstnancům handlingu. Piloti vítají také vstřícná vyjádření politických stran NS-LEV 21 a KDU-ČSL. "Doufáme, že si problém uvědomí i zástupci dalších politických stran a hlavně zástupci státu ve vládě České republiky," poznamenal Žmolík.

Lety byly rušeny i v pátek

V pátek ráno byly zatím zrušeny lety ČSA lety z Hamburku a Hannoveru a několik dalších letů - ty ale byly údajně zrušeny kvůli počasí, informuje Česká televize.

Aktuální přehled o stavu letů ČSA najdete zde.

Protestních akcí se ve čtvrtek zúčastnilo zhruba 100 pilotů, jsou proti převedení celkem 11 letadel z ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines, která se zabývá nepravidelnou charterovou dopravou.

Podle pilotů tím dochází k vyvádění majetku ČSA a ohrožování jejich působení jako síťového dopravce. S tím nesouhlasí vedení společnosti, které oponuje, že přesun letadel probíhá v rámci stejné skupiny.

Pro piloty je ale podstatné, že část z nich by nově měla pracovat právě pro Holidays Czech Airlines za horších platových podmínek, navíc není jasné, zda bude místo pro všechny.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist