Některé dopravní podniky již v důsledku schváleného zvýšení DPH od 1. ledna 2012 zvýšily ceny jízdného letos v září, většina ostatních zvedne ceny jízdenek veřejné dopravy v příštím roce.

Kvůli vyšší DPH budou zdražovat jízdné také České dráhy, nový tarif začne platit od neděle 11. prosince. Cestující mají do sobotní půlnoci poslední možnost nakoupit jízdenky v předprodeji až s 60denním předstihem za současné ceny.

„Jedná se o nesystémový krok, který dále znevýhodní veřejnou dopravu vůči individuální automobilové dopravě,“ komentuje zvýšení sazby DPH prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

„Pokud cestující nechtějí hned v lednu zaplatit s jízdenkou vyšší DPH, mohou si do sobotní půlnoci nakoupit jízdenky na vlaky Českých drah v rámci předprodeje 60 dnů před svou cestou ještě za stávající ceny,“ doplňuje Vyka.

Lidé si tak mohou do soboty například zakoupit celoroční síťovou jízdenku IN100 pro vlaky Českých drah se začátkem platnosti třeba až od 7. února a celý příští rok jezdit ještě za současné ceny.

O KOLIK ZDRAŽÍ ČD?

Obyčejné jízdné stoupne v průměru o pět procent; při jízdě na vzdálenost jeden až 20 kilometrů tak zdraží jízdenky o korunu a na delší vzdálenosti z 1,20 na 1,26 Kč na kilometr.

Méně výhodné budou i některé slevy. Například za takzvanou Kilometrickou banku budou lidé nově platit 2100 korun, tedy o pět procent více. Za roční IN kartu Senior 1090 korun, což je o desetinu více.

"Výhodná" koupě jízdenek za stejnou cenu

V předprodeji s 60 denním předstihem si mohou cestující zakoupit časové jízdenky dopravního podniku hlavního města Prahy, ale nákupem například celoroční jízdenky ještě letos nic neušetří, protože pražský dopravní podnik od ledna zdražení nechystá. Mohou tak učinit pouze s pocitem, že hned v lednu neodvedou z jízdenky vyšší DPH do kalouskovy pokladničky a více peněz zůstane dopravnímu podniku.

„Zdražení veřejné dopravy bez toho aniž by stát zlepšil infrastrukturu pro veřejnou dopravu a tedy její atraktivitu rozhodně další cestující do vlaků nebo autobusů nepřitáhne,“ říká člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.

„Zvýšením sazby DPH na veřejnou dopravu ze stávajících deseti na čtrnáct a od roku 2013 na sedmnáct a půl procenta opustíme vyspělé evropské státy a zařadíme se mezi Maďarsko a Řecko,“ komentuje Zítka.

DPH staty EU verejna doprava 2011

Přichází i pozitivní změny

Pozitivní změnou je zavedení přísnějších norem při odškodňování cestujících za zpožděné nebo zrušené spoje. Těm dosud dráhy kompenzovaly čekání jen u vlaků vyšší kvality a to pouze tehdy, pokud za jízdné utratili přes 300 korun. Za hodinu čekání tak měli cestující od drah nárok na voucher na nákup další jízdenky v hodnotě 50 korun, za dvouhodinové čekání dopravce přiznával dvojnásobnou částku.

Evropské normy, které od neděle budou České dráhy plnit, počítají s vrácením jízdného v případě, že zpoždění vlaku dosáhne 60 minut. Alternativou k tomuto řešení je výměna jízdenky na jiný termín a stanovení finanční kompenzace. Ta by v případě zpoždění od jedné hodiny do dvou hodin odpovídala 25 procentům z ceny jízdného, u delších zpoždění náleží cestujícímu vrácení poloviny ceny.