Před 25 lety měl Roman Kamler, zakladatel šumperského výrobce outdoorového oblečení Tilak, úplně jiné starosti. Řešil, jak odložit státnice z analytické chemie, aby mohl zůstat ještě chvíli studentem a odcestovat do Spojených států na horolezeckou výpravu. Jako absolventa by ho už totiž tehdejší režim nepustil.
V reprezentačním horolezeckém týmu také našel své první zákazníky.
„Ušil jsem si na mámině šicím stroji spacák, protože žádný kvalitní u nás v té době nebyl k dostání. Pak za mnou začali chodit kamarádi, že chtějí taky takový. Za peníze z prvního prodaného spacáku jsem ušil dva další a tak dále. Celkem jsem jich pak vyrobil asi tisíc,“ popisuje své začátky Kamler.
Byl těsně po škole, a aby neměl nálepku „příživník“, nechal si své malé podnikání zapsat na národním výboru jako svobodné povolání.
Od kamaráda se pak doslechl o firmě Gore, která vyrábí v Německu nepromokavé membrány.
„Věděl jsem, že šít z něčeho takového by byla úžasná věc, ale jet do Německa na jednání do takové společnosti bylo téměř nepředstavitelné. Nakonec jsem se ale odhodlal. Svezl jsem se s kamarády, kteří náhodou zrovna do Německa jeli. Peníze na ubytování jsem neměl. Postavil jsem si stan v nedalekém lese, ráno z něj vylezl, oklepal ze sebe jehličí a vyrazil jsem na jednání. Připadal jsem si před těmi velkými byznysmeny směšně,“ vypráví.
V Šumperku šíjí outdoorové bundy pro Japonce a Korejce
Od šicího stroje k řízení firmy
Po krátkém vyjednávání Kamler licenci na výrobu vybavení z gore-texových materiálů získal. Zaměstnal dvě brigádnice a začal šít. Dnes má jeho firma v Šumperku šest desítek zaměstnanců.
S obratem 60 milionů korun ročně má pětiprocentní podíl na českém trhu s outdoorovým oblečením. Vyrobit zvládne na šest tisíc gore-texových bund a dalšího vybavení za rok. Z toho putuje téměř polovina do zahraničí.
Tilak vyváží do Německa, Rakouska, Francie, severských zemí, Jižní Koreje či Japonska.
„Japonci zařadili naše bundy na úplnou špičku,“ popisuje svou pozici v Japonsku Kamler. Bundy od Tilaku jsou tam až dvakrát dražší než bundy stejné kategorie od konkurence. Jedna se tam prodává asi za 20 tisíc korun, v Česku za 10 tisíc. Když pak Japonci přijedou do České republiky, často prý využijí příležitosti a bundu si koupí tady. „Proto dodáváme do Prahy hodně kusů v malých velikostech,“ říká Kamler.
Celou reportáž čtěte v pátečních HN.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist