Silniční dopravci v Česku drží i po dohodě s ministrem dopravy Pavlem Dobešem ohledně slev na mýtném stávkovou pohotovost, i když plánované lednové protesty odvolali. Dali tak čas poslancům na to, aby napravili chybu, kterou udělali.

Dopravcům vadilo, že vláda rozhodla o zvýšení sazeb mýtného od ledna o 25 procent, ale již neprosadila včasné přijetí novely zákona k zavedení množstevních slev pro tuzemské dopravce, ke kterým se písemně zavázala. Slevy by měly obnášet zhruba 400 milionů korun ročně.

Mýtné ale není jediným problémem, které dopravce trápí. Už dlouhou dobu například volají po zavedení tzv. profesionální nafty v Česku, kterou mají například ve Slovinsku, Belgii nebo Itálii. Tam dopravcům stát vrací část již zaplacené spotřební daně. Dopravci tvrdí, že by státní rozpočet tímto krokem o nic nepřišel, naopak by to dopravce více motivovalo nakupovat pohonné hmoty v tuzemsku.

V listopadu také sdružení sliničních dopravců ČESMAD zahájilo dezinformační kampaň o financování veřejné dopravy. Dopravcům vadí, že státní dotace jsou pro železniční dopravce 6x vyšší než v případě autobusu. Podle státu je provoz na železnici ekologičtější, což si dopravci nemyslí.

Jaké výsledky čeští dopravci od kampaně očekávají? Mají přesně vypočteny přínosy zavedení profesionální nafty? Čím hrozí, pokud parlament nenapraví chyby ohledně slev na mýtném? A projevuje se dluhová krize eurozóny i v kamionové přepravě?

Na to vše se můžete už teď ptát generálního sektretáře sdružení ČESMAD Martina Špryňara.
Právě odpovídá na vaše dotazy.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE



Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jirka
Jenom hlupák může říct,že doprava po silnici ja ekologičtější než vlakem.Co vy nato?
Dobrý den, v některých případech tomu tak skutečně může být. Například v osobní dopravě na regionálních tratích je v přepočtu na os/km autobus mnohdy ekologičtější a stejně tak tomu může být u nákladní dopravy, kdy železnice je výhodnější od určitého počtu km. Hlupák se většinou řídí dojmy, my raději diskutujeme nad konkrétními daty.
Martin Špryňar
Filip
Dobrý den, jak by měla být koncipována "množstevní sleva na mýtném"? Nebude náhodou zvýhodňovat velké dopravce před malými? Myslím si také, že zvýhodňování tuzemských dopravců před zahraničními, je cesta do pekel, protože až to udělají všichni v EU, tak na tom určitě všichni proděláme.
Dobrý den, v žádném případě. Slevy se budou počítat dle proběhu každého vozidla zvlášť, takže velikost firmy nebude hrát roli. Slevy se také budou týkat všech dopravců, nejen tuzemských.
Martin Špryňar
Jindra
Dobry den, pane Sprynare, co kdyz poslanci nenapravi svou chybu. Jake protesty byste v tomto pripade vedli? A jak je vubec mytne v Cesku vysoke oproti nasim sousednim zemim?
Dobrý den, stále věříme tomu, že tato vláda písemné dohody plní a koalice má v Parlamentu dostatek hlasů, aby zákon prošel. Jak jsme avizovali, případné protesty by byly vedeny proti těm, kteří tuto situaci způsobili. Po letošním navýšení jsou sazby např. v nejrozšířenější kategorii Euro 3 - 2x vyšší, než v Polsku a o něco vyšší, než v Německu a na Slovensku. Po navýšení v roce 2012 se již budeme blížit extrémním sazbám v Rakousku.
Martin Špryňar
Martin
Dobrý den, jako občan ČR vím , že není v mém zájmu konzumovat a nadměrně přepravovat zboží nadnárodních firem. Není v mém zájmu budovat další dálnice a dýchat prach a špinavý vzduch. Myslím že zdanění dálniční přepravy by mělo být ještě větší. Měla by se postupně preferovat železnice. Chápete, že vaše zájmy jsou proti zájmům obyvatel?
Dobrý den, obávám se, že tomu tak není a přinášíme i dost argumentů v rámci naší kampaně www.jedeme-v-tom-spolu.cz Dopravci nehoní své náklaďáky po ČR či Evropě kvůli tomu, že je to baví, ale proto, že si někdo zboží, které vezou objednal. Je to skutečně na našem rozhodnutí, jestli chceme nesmyslně konzumovat rajčata i v zimě, nebo jestli ten jediný správný bio jogurt pro Pražana je z Olomouce. Dopravci opravdu neovlivňují naší spotřebu.
Martin Špryňar
Petr
Pokud byste se s vládou někdy příště znovu dohodli, jak byste si zajišťovali, aby vás znovu "nevyšplouchla"? Není to takový trochu donquijotovský boj s větrnými mlýny?
To máte pravdu, ale alespoň se snažíme politické prostředí kultivovat a vysvětlovat, že dohody se plnit mají.
Martin Špryňar
Petr Vystavěl-dopravce
Dobrý den.Jsem dopravce,převážím sypké materiály pro betonárky,obalovny,stavební firmy atd.Letošní ceny : za 1km.při naložení 30tun v soupravě 30,-korun.solo 20tun=30kč,-.spotřeba okolo 50l/100km.Kolik si myslíte že mi zůstane? nafta cca30kč,mýto,silniční daně(o kterých se vůbec nemluví,jako by neexistovaly)plat řidiče,atd.Stav silnic-absence krajnic,vodorovného značení,stromy které zasahují do vozovky,.........Je tolik problémů na které by jste se mohly zaměřit,ale bez urážky, sdružení česmad zastupuje akorád pár vyvolených.Pro 99.9%dopravců co znám nedělá absolutně nic.Až skutečně začnete řešit problémy tak to vemu zpět,zatím s Vámi MD zametá jako s hadrem.Děkuji za odpověd.Petr Vystavěl.
Dobrý den pane Vystavěle, to je asi na delší odpověď. Myslím, že toho pro dopravce děláme dost, alespoň o tom svědčí stabilní členská základna cca 2 000 členů. Z tohoto počtu 80% podniká s 1-5 vozidly, takže o nějaké vyvolenosti nemůže být ani řeč. Klidně se někdy ozvěte a o naší práci můžeme podebatovat. Současná situace se vyhrotila právě proto, že si jako hadr nechceme připadat.
Martin Špryňar
Jirka
Mají podle vás protesty a blokády smysl? Neobáváte se, že si na sebe přivoláte kromě upozornění na problém i naopak ještě hněv veřejnosti?
Dobrý den, protesty a blokády rozhodně nevyhledáváme, nicméně v situaci, kdy druhá strana naprosto odmítá respektovat podepsanou dohodu, tak jako krajní řešení smysl mají. Jak jsem zmiňoval v úvod, akce neměly být namířeny proti veřejnosti.
Martin Špryňar
Karel Václavík
Dobrý den, proč by se měly zavádět slevy na mýtném, nebylo by jednodušší a levnější upravit jen tarify ?
Dobrý den, na podzim 2010 nás pan ministr Bárta seznámil s vizí, že chce velmi razantně zvednout sazby mýta o 50% v průběhu 2 let. Na to konto vznikla dohoda o částečných kompenzacích, jejíž součástí jsou zmíněné slevy od roku 2012. Princip slev všude v Evropě je ten, že byť platí pro všechny uživatele, tak přeci jen pro tuzemské dopravce jsou o něco výhodnější, než pro zahraniční díky četnosti jízd. Takže slevy mohou částečně posílit konkurenceschopnost českých dopravců.
Martin Špryňar
Štefan Friča
Kamiony na dálnicích mi vadí. Především proto, že nedostatečně přispívají na jejich výstavbu a údržbu. Podle mne je mýto nízké a mělo by být výrazně vyšší. Dopravci by se měli více podílet na výstavbě dálnic, pokud na nich chtějí podnikat. Kde berete tu drzost obtěžovat ostatní vyhrožováním, že ucpete dálnice?
Dobrý den, problémem je spíše nedostatečná infrastruktura a to zejména dálnic a rychlostních komunikací. Nikomu jsme ucpáním dálnic nevyhrožovali, nevím, kde jste to četl, ani kde berete informace, že dopravci přispívají málo. Mýto je v současné době jedno z nejvyšších v Evropě a vynese cca 8 mld. Kč, silniční daň jakbysmet (cca 6 mld. Kč), spotřební daň z nafty (cca 40 mld. Kč od všech motoristů, větší část spotřeby je ale od dopravců). Kdo si myslíte, že nakonec ty miliardy musí zaplatit? Jsme to my všichni v konečných cenách zboží.
Martin Špryňar
Nina
Dobrý den, jak pokračují jednání o zavedení profesionální nafty? Jaké příjmy by to dopravcům zajistilo?
Dobrý den, jednání nepokračují nijak. Spíše jsme usilovali o celoplošné snížení spotřební daně o 2-2,50 Kč, ale ministr Kalousek o tom absolutně odmítá diskutovat. Vinou toho přichází ČR ročně o 6-8 mld. Kč. U profesionální nafty je bohužel kvůli legislativě EU prostor jen 1,- Kč/l a takové snížení návrat tankování do ČR nezajistí.
Martin Špryňar
Petr Vystavěl-dopravce
Mýto,Silniční daně,Spotřební daně z paliv,Dph pro neplátce,když se to vše sečte je to opravdu silná káva.Kdo to ještě neví tak silniční doprava je pro stát daleko nejvýdělečnější firma,vedle které je škodovka nic.A ještě,skoro nikdo neví že z vybrané spotřební daně jde zpět do silnic necelých 10%.Blokovat silnice jsme měli,když mýto zdražily na 5,50,-. Nemyslíte? Vystavěl.
Dobrý den, bohužel bychom se zvýšením mýta asi moc v té době nezmohli. Proto jsme se snažili dojednat alespoň nějaké kompenzace pro české dopravce. V letošním roce to bylo 300 mil. Kč na přímé dotace dopravcům a v příštím zmíněné slevy na mýto.
Martin Špryňar

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist