Rozdělení hráčů na americkém trhu s automobily bylo do loňského roku poměrně jasné. Zhruba stejná část patřila domácím americkým značkám, druhou si pro sebe ukrajovali asijští výrobci. Zejména šlo o japonské značky, jako je Toyota, Nissan nebo Honda, které posílily pozici navzdory krizovému období po létě 2009.

"Asijské automobilky mají zhruba 44 procent tržního podílu a americké 46procentní podíl. Třetí v pořadí jsou evropské automobilky s tržním podílem kolem 10 procent," řekl Ekonomu Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus. Nyní ale dochází k velkému evropskému útoku. V jeho čele stojí Volkswagen, který sází na střední třídu. Právě ta se v posledních letech u Američanů těší stále větší oblibě.

Poučení z minulosti

Z trhu v USA už má VW své zkušenosti, v minulosti na něm neuspěl s modelem Passat, který byl oproti oblíbené Toyotě Camry nebo Nissanu Altima výrazně dražší. Poučil se a loni v dubnu v městečku Chattanooga ve státě Tennessee otevřel novou továrnu, kde začal produkovat americkou verzi modelu Passat. A rázem se to promítlo do čísel. Jen loni v listopadu prodal 28 412 aut, což je oproti loňskému listopadu nárůst o 40,7 procenta. "Z listopadových dat vyplývá, že jsou asijské automobilky vytlačovány z amerického trhu domácími a evropskými značkami. Právě Volkswagenu se z evropských automobilek podařilo ukrojit největší díl z amerického trhu," hodnotí analytik Šimara.

Právě stavba fabriky v Tennessee měla na prosazení nového Passatu na americkém trhu výrazný vliv. "Mít továrnu v USA je pro nás velká výhoda. Vyhýbáme se změnám v kurzu mezi dolarem a eurem. Navíc jsme trhu blíž, auto se tedy nemusí dovážet," řekl Ekonomu šéf komunikace továrny v Chattanooze Günter Scherelis. Volkswagen může také využívat místní dodavatele dílů: součástky bere nejen z USA, ale třeba i z Mexika.

Pro zákazníky se zjednodušila i nabídka. Chybí například verze kombi na rozdíl od Evropy. Oproti 300 různým kombinacím v předchozím modelu si zákazník vybírá ze 16 verzí. To srazilo cenu Passatu. Základní verze stojí lehce pod 20 tisíc dolarů, v přepočtu asi 375 tisíc korun (bez místní prodejní daně, která se v průměru pohybuje okolo pěti procent). Konkurenční vozy stojí přibližně stejně. Kromě toho americký magazín Motor Trend vyhlásil nový Volkswagen Passat autem roku.


INFOGRAFIKA:Nejprodávanější automobilky v USA

 

INFOGRAFIKA: Volkswagen ve světě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokračování článku si můžete přečíst v novém Ekonomu, který vyšel ve čtvrtek 5. ledna, nebo pod odkazem níže:

Související