České dráhy vypsaly v pondělí výběrové řízení na nového provozovatele jídelních vozů na další čtyři roky.

Jeho služby by ČD začaly využívat od prosince letošního roku spolu s platností nového jízdního řádu a zaplatily by za ně podle svých odhadů 260 milionů korun, píše server iDnes.cz.

Provoz jídelních vozů si sám o sobě na sebe nevydělá, dráhy proto musí ročně za jejich provoz platit desítky milionů korun. Od soutěže si slibují lepší služby i nižší ceny jídel pro zákazníky než dosud.

"Od výběrového řízení očekáváme, že se částka hrazená za tyto služby při srovnatelných výkonech sníží a že zřetelně stoupne kvalita těchto služeb," řekl serveru mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Řízek za 120

Podle iDnes.cz si dráhy v nové smlouvě stanoví požadavky na kvalitu nabízených služeb. Například jídlo musí mít zákazník na stole do 15 minut od objednání, základem bude stálá nabídka jídel, jako je guláš, svíčková nebo smažený řízek.

"Právě tyto pokrmy naši cestující vyžadují nejčastěji," podotkl mluvčí. Firma bude také požadovat ve všech vozech stejnou nabídku i cenu.

"Ceny pokrmů budou v jídelních vozech vždy o něco dražší než v restauraci, což je dáno zvýšenými náklady na jejich přípravu. Hlavní jídlo byste měli pořídit za 120 korun," dodal Šťáhlavský.

V současnosti je největším dodavatelem gastronomických služeb pro České dráhy společnost Jídelní a lůžkové vozy (JLV). U mezinárodních spojů služby dále zajišťují polská společnost Wars, slovenská Vagon Slovakia, maďarská Utasellátó a rakouská společnost EExpress.

Kvalita a cena občerstvení v jídelních vozech se stala velkým tématem na drahách zejména po startu provozu společnosti RegioJet, která sice nemá jídelní vozy, ale přišla s nabídkou nápojů a jídel během cesty za podstatně nižší ceny, než jsou v jídelních vozech ČD.

Společnost JLV, která je smluvním partnerem drah od roku 1995, však ceny postupně snížila.