Noví vlastníci Škody Transportation před rokem zaplatili za jeden z největších strojírenských podniků v Česku 17,5 miliardy korun. Napsaly to Lidové noviny s odvoláním na předloňskou výroční zprávu, která byla zveřejněna v minulých týdnech. Vypořádání prodeje nastalo v polovině února 2011, kdy Škoda Transportation přešla pod křídla Skoda Industry, registrované na Kypru.
Lidové noviny upozornily, že ke stejnému datu firma Škoda Holding, bývalá mateřská společnost Škody Transportation, vyplatila dividendu 18,03 miliardy svému přímému vlastníkovi, tedy nizozemské Appian Machinery; v hotovosti ale prý bylo jen 2,28 miliardy, zbytek byla započtená pohledávka za Appianem. Podle LN za posledních pět let odešlo z účtů holdingu celkem 32,5 miliardy korun.
Načasování transakce včetně výplaty dividendy může podle LN navozovat dojem, že k žádné faktické změně majitelů nedošlo, ale že se jen účetní operací přiznali k vlastnictví firmy. To ale účastníci transakce odmítají.
Politici dál drží Romana. O jeho propojení se Škodou Plzeň nic neví a věří auditu ČEZ - čtěte ZDE
Dobrá zpráva pro Romana. Audit ČEZ ukázal, že zakázky pro Škodu Power byly v pořádku - čtěte ZDE
"Jednalo se o velmi složitý transformační proces a nelze říci, že by ta zmiňovaná částka souvisela s prodejem Škody Transportation. Dividenda vycházela z výsledků za 2010 a dřívějších období," citují LN zástupce manažerů bývalé Škody Holding Romana Bindera.
Vlastníky Škody Transportation jsou od září 2010 čtyři fyzické osoby. Jsou to vrcholoví manažeři holdingu Tomáš Krsek a Michal Korecký a manažeři Appianu Marek Čmejla a Jiří Diviš. Čmejla a Diviš byli loni ve Švýcarsku obžalováni z praní peněz, podvodu a falšování dokumentů v kauze MUS. Podle neoficiální informací měli patřit také mezi skryté spolumajitele bývalé Škody Holding, napsaly LN.
Mladá fronta Dnes ve středu napsala, že plzeňskou Škodu v roce 2005 údajně tajně ovládli její tehdejší vrcholoví manažeři. Citovala přitom oficiální žádost o utajení identity manažerů a podrobností obchodu.
Žádost byla adresována švýcarským úřadům, které pozadí privatizace společnosti Škoda Holding odhalily při vyšetřování kauzy Mostecké uhelné společnosti (MUS). Dopis napsal před dvěma lety švýcarský právník Daniel Bloch jménem Josefa Brože, který byl v minulosti členem představenstva Škody.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist