Když před několika lety oznámil, že přivede na české koleje zbrusu nové vlaky, které pro něj vyrobí Švýcaři, málokdo mu věřil. Nyní již projekt černého Leo Expressu nabírá velmi reálné obrysy a přípravy na první jízdu se blíží.
Majitel nového soukromého dopravce Leoš Novotný totiž v pátek převzal první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. S nimi bude už od prosince jezdit na trase Praha–Ostrava, kde již konkuruje Českým drahám další soukromník RegioJet podnikatele Radima Jančury.
Leoš Novotný odpovídal na dotazy čtenářů
v on-line chatu
-
ODPOVĚDI NAJDETE ZDE
Novotný však má další plány na rozvoj projektu, který ho zatím stál nejméně miliardu a půl korun. „Naše vlaky by měly Prahu postupně propojit s Brnem, Českými Budějovicemi a také s Vídní. Zajímavá je i trasa Břeclav–Ostrava,“ tvrdí.
V byznysu už od patnácti
Nyní šestadvacetiletý muž má s byznysem zkušenosti již od patnácti let, kdy začínal pracovat pro svého otce – bývalého majitele potravinářského kolosu Hamé. Nynější projekt Leo Express je proto logicky financován z peněz Novotného staršího, ale zčásti dalšími investory pod firmou Aakon Capital, kterou Novotný mladší založil po studiích na britské univerzitě Warwick a několikaleté praxi v investičních bankách v Londýně, Vídni a v Moskvě. On je šéfem představenstva, jeho otec je v dozorčí radě.
Virtuální prohlídka Leo Expressem - čtěte ZDE
Šéf Leo Expressu: Služby RegioJetu nepřekonáme, nabídneme ale lepší soupravy - čtěte ZDE
Antimonopolní úřad šetří ČD. Nelíbí se mu, že kvůli RegioJetu snížily ceny - čtěte ZDE
Inspirace pro České dráhy: Výši platů manažerů Deutsche Bahn ovlivní i cestující - čtěte ZDE
V osmnácti jsem už byl manažerem v Hamé, měl jsem na starosti zahraniční příležitosti. Po maturitě na gymnáziu jsem udělal přijímací zkoušky na britskou univerzitu, kde jsem vystudoval teoretickou ekonomii a finance,“ vypráví rodák z Uherského Hradiště, který sám sebe označuje za ex investičního bankéře.
„Prostě jsem po pár letech v bankách usoudil, že je výhodnější vyhledávat investiční příležitosti pro svou vlastní firmu,“ vysvětluje.
Vlaky - ziskový byznys
Černé vlaky jsou jednou z investic. Už v roce 2009 usoudil, že železniční doprava v Česku zdaleka nemusí být ztrátovým byznysem. S kolegy spočítali, že když koupí úplně nové, nízkonákladové vlaky a investují do nových technologií, dostanou se na polovinu provozních nákladů Českých drah.
„Hlavně díky tomu, že vlaky mají poloviční hmotnost. Za průjezd po kolejích budeme platit mnohem méně než vlaky z devadesátých let minulého století,“ vysvětluje.
"Vyhodnotili jsme si celkem 21 klíčových kritérií, podle kterých se lidé rozhodují při výběru svého přepravce, a celý koncept naší nové vlakové dopravy jsme tomu přizpůsobili. Věříme, že dnes jsme ve všech těchto parametrech nejlepší," dodává. Rychlejší než Pendolino Českých drah nebudou. „To ale ani nebyl cíl.“
Leo Express už má první vlak
Začínal s kečupy
Díky podniku svého otce poznal, co skutečně znamenají podnikání, řízení a rozhodování. „V patnácti jsem začínal na balicí lince kečupů v Hamé. Ale pak jsem si samozřejmě vyzkoušel manažerské pozice. Dokonce jsem na rok střední školu přerušil, protože jsem dělal byznys Hamé v Rumunsku a v Moskvě. Bylo to důležité,“ vysvětluje.
Tvrdí, že v Hamé se sice důkladně naučil, co je to byznys, ale stejně by ve firmě nezůstal. Baví ho objevovat nové projekty, u jednoho jediného by život strávit nechtěl. A zúročuje tak praxi z investičních bank v Londýně, Vídni či Moskvě.
„Šéfové v bance ve Vídni byli spokojeni, že dokážu s majiteli firem mluvit, odpovídat jim na jejich otázky, že je chápu, což mí kolegové analytici, kteří znali jen teorii, většinou nedokázali,“ říká.
Je Leo Express jeho jediný projekt? Věří, že se dokáže prosadit na českých kolejích? Jaké k tomu použije zbraně? A co vše ještě čeká černé vlaky, než svezou první cestující?
Na tyto a další otázky odpovídal Leoš Novotný, majitel firmy Leo Express.
Redakce: Omlouváme se, ale z časových důvodů nemohl Leoš Novotný zodpovědět všechny dotazy,
z důvodů lepšího čtenářského komfortu, jsme nezodpovězené otázky zneviditelnili.
Online rozhovor
Leo Express už má první vlak
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist