Manažeři uvažující o strategii pro dnešní globální ekonomiku uslyší vzájemně si odporující rady. Podle jedněch si máte rychle vybudovat celosvětové aktivity a předstihnout konkurenty, podle druhých není tento přístup až tak výhodný.

Ti, kteří jsou pro globální přístup - a patří k nim i Thomas Friedman se svou proslulou knihou World Is Flat - tvrdí, že úspěch vyžaduje brát svět jako jednu entitu.

Ti, kteří jsou pro omezenější, regionální strategii, tvrdí, že svět je integrován jen zčásti a že inteligentní firmy mohou těžit z rozdílů mezi jednotlivými státy a regiony. Skutečností je, že ani jeden přístup neplatí za všech okolností.

Britští profesoři Chris Carr a David Collins ve svém příspěvku v MIT Sloan Management Review (1) uvádějí, že kritériem musí být dynamika konkrétního odvětví, zejména úroveň koncentrace čtyř největších konkurentů (nazývají to global concentration ratio - CR4).

Podle jejich analýzy má 50 odvětví vysokou míru koncentrace - v průměru 50 %. To však samo o sobě nic neznamená, důležitý je vývoj tohoto ukazatele, a ten naznačuje výrazné rozdíly mezi odvětvími: Některá, jako ocel a cement, koncentraci rychle zvyšují, jiná, jako auta, ji v podstatě snižují.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 90 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.