Hlavní klíčoví hráči a podnikatelé ve stavebnictví se dnes sešli na Fóru českého stavebnictví.
Svým projevem ho zahájil premiér Petr Nečas, který zdůraznil, že i v tomto sektoru chce vláda sázet na konkurenceschopnost a vytváření potřebných podmínek. "Nejde o to škrtat, ale hledat efektivní způsoby využívání peněz," řekl mimo jiné na úvod.
Kromě něj v úvodním bloku vystoupil i Václav Matyáš, šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Ten si postěžoval, že obor se nyní nachází ve špatném stavu, který se zatím boužel nelepší. Jako jeden důležitý neduh zmínil využívání evropských fondů, které Česko využívá velmi podprůměrně.
Nyní vám přinášíme on-line reportáž z druhého panelu, který je věnován tématu Co lze udělat pro podporu rozvoje stavebního trhu v Česku.
On-line reportáž
Dobré dopoledne z Fóra českého stavebnictví. Přinášíme vám on-line reportáž z velké panelové diskuse na téma " co lze udělat pro podporu rozvoje stavebního trhu v Česku?
Složení panelistů slibuje zajímavou diskusi, posuďte sami.
Jsou mezi nimi:
Andrej Babiš, generální ředitel, Agrofert Holding
Martin Borovka, generální ředitel, EUROVIA CS
Pavel Dobeš, ministr dopravy ČR
Martin Kuba, ministr průmyslu a obchodu ČR
Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj ČR
Pavel Pilát, generální ředitel, Metrostav
Dan Ťok, generální ředitel, Skanska
Petr Zahradník, člen NERV
Moderátor Martin Veselovský si jako prvního na dotaz vybral ministra průmyslu Martina Kubu a ptá se ho, zda má nějaké dobré zprávy.
"...musíme hledat prorůstová opatření," říká mj. Kuba a jako příklad jmenuje o překlopení "měkkých opatření do tvrdých podmínekv čerpání evropských peněz," což dostalo Řecko. Požádal již premiéra, aby prosazoval tuto výjimku jako Řecko dostali i další země- tedy i Česko.
...během 14 dnů by o tom měla vláda jednat s eurokomisaři...
Ministr dopravy Pavel Dobeš dostal otázku, zda má smysl čerpat peníze z EU, když reálná čísla potvrzují, že to "neumíme".
V odpovědi zdůraznil, že čerpání má i nadále smysl.
V roce 2013 a 2014 má stavební infrastrukutura má velké škrty, říká. "Je třeba se zamyslet, zda toto má smysl, neboť tento obor má velké možnosti."
...zítra na poradě ekonomických ministrů chce Dobeš navrhnout, aby došlo nalezení financí pro realizaci staveb "zmrazených" v minulých letech. Dále hovoří o tom, že stavby by mohly být dotaženy odložením financování ze strany státu na úkor stavebníků, přičemž těm by se toto odložení kompenzovalo úrokem...
Pavel Pilát dodává, že nejen peníze, ale i kultivované právní prostředí pro veřejné zakázky.
Kamil Jankovský, ministr pro místní rozvoj na to navazuje slovy, že by těmto požadavkům mělo být možné vyhovět i díky novému zákonu o veřejných zakázkách.
Šéf AGrofertu Andrej Babiš reaguje na slova ministrů, že by mu navrhovaná opatření jako podnikateli pomohla.
"Nevím, proč si říkáme nebyly prachy a nebudou prachy?" ptá se a dále přirovnává stát k společnosti, kde lidé zvolí 200 poslanců do "dozorčí rady", která toho spoustu "akorát rozkrade."
"Proč vykupování půdy trvá tak dlouho? Jak je možné, že půda stojí 20-30 korun a prodává se za 2000 korun za metr čtvereční...," vyjmenovává další problémy.
"Tato země nemá investiční plán," tvrdí Babiš. Dodává, že by tu on sám možná postavil dálnici, ale "všechno je u nás problém..."
Problémy v sektoru vnímá jako investor. Podle něj by dostavba dálniční sítě stála 500 miliard korun.
Šéf Skansky Daniel Ťok na úvod prohlašuje, že se ani neproinvestuje to co je ve fondu dopravní infrastruktury. "Naším zájmem je stavět," říká a dodává, že fond v minulosti peníze do rozpočtu vracel.
Dobeš na to reaguje slovy, že to je pravda, ale došlo k převodu financí na to, aby moly být kofinancovány projekty, na něž jdou peníze z EU...
"V tuto chvíli debatujeme i tom, že 10 miliard na účtu Lesů ČR bychom mohli využít na překlenutí výpadku peněz v roce 2014 a 2015," říká a vyzývá k využití prostředků "ležících ve státních společnostech, abychom překlenuli krizi."
Podle šéfa Eurovie Martina Borovky došlo v posledních letech k "vyhynutí projektantů". Ale stěžuje si na administrativní komplikace, protože "není možné otevřít most, který místo 3 pilířů má pilířů pět, protože dochází k průtahům," stěžuje si na komplikované úřední postupy.
Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský na to reaguje, že už jsou v legislativním procesu změny, které by podle něj "měly přispět ke zrychlení staveb."
K problémům průtahů ze stran občanských iniciativ by mělo pomoci i to, že se budou moci vyjadřovat v připomínkovém řízení, ale již ne u stavebních řízení.
"Téma diskuse v zásadě stojí na třech bodech finance, procedura a legislativa, přičemž koordniace mezi prvními dvěma body povážlivě skřípe," říká ekonom a člen NERVu Petr Zahradník.
Podle něj je právě doprava ideálním anticyklickým opatřením. "Česko selhává u čerpání v oblasti procedur," domnívá se Zahradník.
Ministr DObeš na to reaguje souhrnem čísel. Podle něj je v sedmiletém programu doprava pro Česko alokováno 146,6 milard korun, přičemž je schváleno 126,7 miliard a na to je předfinancováno 92 miliard korun ze státního rozpočtu...
Ministr Jankovský dodává na téma snahy získání peněz podobně jako Řecko, překlopením měkkých prostředků na tvrdé projekty., že budou s eurokomisaři hodně vyjednávat. "Budeme se to snažit vyjednat... Jako Řecko nejsme, ani se o to nesnažíme"
Šéf firmy Best Tomáš Březina potvrzuje Babišova slova o sahodlouhém zakládání staveb. "Povolování staveb u nás trvá roky," tvrdí. Podle Březiny by premiér Nečas měl říci: "Nedám do stavebnictví ani korunu, dokud tady nebude kvalitní stavebnictví."
Šéf firmy BEST Březina pokračuje kritice v českého stavebnictví. Podle něj svou kvalitou velmi zaostává. S tímto názorem souhlasí i ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský.
Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba k tomu dodal: ,,Kvalita českého stavebnictví ja na firmách."
Babiš se ještě vrátil k převodu peněz ze státních podniků. Podle něj má například Budvar na účtě 3 miliardy korun a u Lesů ČR peníze také jsou. ,,Jen aby vám to netrvalo tak dlouho jako s Havránkovou," neodpustil si Babiš poznámku.
Šéf Metrostavu Pavel Pilát si na závěr diskuze postěžoval ohledně českého školství. Podle něj v tuzemsku došlo k propadu učňovských oborů, což nyní představuje problém pro firmy, které nemohou najít kvalitní pracovníky.
S tím souhlasil i prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Ten v zápětí polední diskuzní panel fóra českého stavebnictví ukončil.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist