Automobilový trh v eurozóně se v únoru zmenšil o téměř 12 procent, k zotavení mu nepomohl ani přestupný rok s jedním pracovním dnem navíc. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), podle něhož se registrace nových aut meziročně snížila o 11,8 procenta na 743 783 vozů.
V celé Evropské unii bylo v únoru registrováno 888 878 nových aut, což je meziroční propad o 9,7 procenta. Poptávka po nových vozech klesla na většině hlavních trhů s výjimkou Německa, kde se počet registrací zásadně nezměnil.
Únorové výsledky podle analytika KPMG Jana Linharta bohužel příliš nepřekvapily a jsou dokonce ještě mírně horší než lednové.
Nejvíce ztrácí Renault a Opel
"Největší podíl na poklesu mají Francie a Itálie, které jsou v Evropě druhým a třetím největším trhem. Již několik měsíců není možné spoléhat na růst německého trhu, který i v únoru stagnoval.
VW a Audi dostávají ránu. Čínské úřady můžou nakupovat jen místní auta - čtěte ZDE
BMW se daří: Pracovníci obdrží rekordní odměny, šéf si polepší o 150 milionů korun - čtěte ZDE
Mezi značkami klesá sedm největších skupin výrobců. Po velmi dlouhé době vykazuje mírný pokles i skupina Volkswagen. Rajskou hudbou pro český automobilový průmysl může být fakt, že druhou největší značkou vykazující růst v únoru je Škoda Auto, byť se v jejím případě spíše jedná o kladnou nulu. Na třetím místě je Hyundai," uvedl.
Ztrácely hlavně zavedené evropské značky, jako jsou Renault a Opel. Tržní podíl, o který přišly, většinou posbírali jihokorejští rivalové. Například Hyundai zvýšil podíl na trhu EU na 3,4 procenta, zatímco loni v únoru měl 2,9 procenta. Automobilka prodala 29 973 vozů, což byl meziroční nárůst o 5,8 procenta. Lépe si vedla Kia, kde se počet registrací zvýšil o 30,8 procenta na 22 134 vozů.
Relativně dobře ze srovnání vyšla skupina Volkswagen, kde počet registrací klesl o 2,6 procenta na 211.018 vozů. Nejhůř si v rámci skupiny vedl Seat, relativně nejlépe Škoda. Počet registrací příliš nezvýšila, ale tržní podíl se jí zvedl ze 3,6 na rovná čtyři procenta.
Z velkých automobilek nejhůř dopadla skupina Renault, kde počet registrací klesl o 24 procent na 84 620 vozů. Tržní podíl se snížil na 9,5 z 11,3 procenta loni v únoru. O více než 16 procent klesl počet registrací skupinám PSA a Fiat, u skupiny General Motors pokles činil 13,8 procenta. V této skupině je výjimkou Chevrolet, kde se naopak prodej výrazně zvýšil. Registrace vozů Ford se snížila o 7,9 procenta.
V Česku trh mírně rostl
Nejhůře dopadl trh v Portugalsku, kde počet registrací za únor meziročně klesl o 48,4 procenta na 6932 vozů. V Řecku propad činil 45,2 procenta na 3827 vozů, pokles o více než 20 procent zaznamenaly i Slovinsko a Francie. V Itálii se registrovalo skoro o 19 procent méně vozů. Situace se ale stabilizovala ve Španělsku, kde byl pokles mnohem slabší.
Mnohem lépe si vedl automobilový trh v Estonsku, kde počet registrací vzrostl o 29,7 procenta na 1128. Ve srovnání s vyspělejší Evropou se tam ale pořád prodává aut mnohem méně. Druhé nejlepší Rumunsko zvýšilo za únor počet registrací meziročně o 27,4 procenta na 4126 vozů.
K zemím, které si v únoru nevedly špatně, patří i Česká republika. Tam se v únoru registrovalo 13.544 nových automobilů, což byl meziroční nárůst o 5,4 procenta. Za první dva měsíce roku počet registrací činil 26.465 vozů a zvýšil se o 7,9 procenta.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist