Automobilový trh v eurozóně se v únoru zmenšil o téměř 12 procent, k zotavení mu nepomohl ani přestupný rok s jedním pracovním dnem navíc. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), podle něhož se registrace nových aut meziročně snížila o 11,8 procenta na 743 783 vozů.
V celé Evropské unii bylo v únoru registrováno 888 878 nových aut, což je meziroční propad o 9,7 procenta. Poptávka po nových vozech klesla na většině hlavních trhů s výjimkou Německa, kde se počet registrací zásadně nezměnil.
Únorové výsledky podle analytika KPMG Jana Linharta bohužel příliš nepřekvapily a jsou dokonce ještě mírně horší než lednové.
Nejvíce ztrácí Renault a Opel
"Největší podíl na poklesu mají Francie a Itálie, které jsou v Evropě druhým a třetím největším trhem. Již několik měsíců není možné spoléhat na růst německého trhu, který i v únoru stagnoval.
VW a Audi dostávají ránu. Čínské úřady můžou nakupovat jen místní auta - čtěte ZDE
BMW se daří: Pracovníci obdrží rekordní odměny, šéf si polepší o 150 milionů korun - čtěte ZDE
Mezi značkami klesá sedm největších skupin výrobců. Po velmi dlouhé době vykazuje mírný pokles i skupina Volkswagen. Rajskou hudbou pro český automobilový průmysl může být fakt, že druhou největší značkou vykazující růst v únoru je Škoda Auto, byť se v jejím případě spíše jedná o kladnou nulu. Na třetím místě je Hyundai," uvedl.
Ztrácely hlavně zavedené evropské značky, jako jsou Renault a Opel. Tržní podíl, o který přišly, většinou posbírali jihokorejští rivalové. Například Hyundai zvýšil podíl na trhu EU na 3,4 procenta, zatímco loni v únoru měl 2,9 procenta. Automobilka prodala 29 973 vozů, což byl meziroční nárůst o 5,8 procenta. Lépe si vedla Kia, kde se počet registrací zvýšil o 30,8 procenta na 22 134 vozů.
Relativně dobře ze srovnání vyšla skupina Volkswagen, kde počet registrací klesl o 2,6 procenta na 211.018 vozů. Nejhůř si v rámci skupiny vedl Seat, relativně nejlépe Škoda. Počet registrací příliš nezvýšila, ale tržní podíl se jí zvedl ze 3,6 na rovná čtyři procenta.
Z velkých automobilek nejhůř dopadla skupina Renault, kde počet registrací klesl o 24 procent na 84 620 vozů. Tržní podíl se snížil na 9,5 z 11,3 procenta loni v únoru. O více než 16 procent klesl počet registrací skupinám PSA a Fiat, u skupiny General Motors pokles činil 13,8 procenta. V této skupině je výjimkou Chevrolet, kde se naopak prodej výrazně zvýšil. Registrace vozů Ford se snížila o 7,9 procenta.
V Česku trh mírně rostl
Nejhůře dopadl trh v Portugalsku, kde počet registrací za únor meziročně klesl o 48,4 procenta na 6932 vozů. V Řecku propad činil 45,2 procenta na 3827 vozů, pokles o více než 20 procent zaznamenaly i Slovinsko a Francie. V Itálii se registrovalo skoro o 19 procent méně vozů. Situace se ale stabilizovala ve Španělsku, kde byl pokles mnohem slabší.
Mnohem lépe si vedl automobilový trh v Estonsku, kde počet registrací vzrostl o 29,7 procenta na 1128. Ve srovnání s vyspělejší Evropou se tam ale pořád prodává aut mnohem méně. Druhé nejlepší Rumunsko zvýšilo za únor počet registrací meziročně o 27,4 procenta na 4126 vozů.
K zemím, které si v únoru nevedly špatně, patří i Česká republika. Tam se v únoru registrovalo 13.544 nových automobilů, což byl meziroční nárůst o 5,4 procenta. Za první dva měsíce roku počet registrací činil 26.465 vozů a zvýšil se o 7,9 procenta.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist