Česká pošta s největší pravděpodobností od příštího roku ztratí poslední monopol. Má jej na doručování zásilek do 50 gramů nebo s cenou do 18 korun, tedy zejména pohlednic a obyčejných zásilek. Novelu poštovního zákona schválili poslanci. Ještě ji posoudí Senát.

Zrušení monopolu vyplývá z převzetí příslušné evropské poštovní směrnice, poštovního balíčku EU. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby (ODS) jde o uvolnění poslední třetiny poštovního trhu.

Poslanci odmítli návrh, aby každá poštovní firma musela mít nejméně 3400 poboček. Sama Česká pošta měla v roce 2010 podle svých webových stránek 3385 pošt, a byla by tedy o 15 míst pod navrhovaným limitem.

Předseda poslaneckého klubu ČSSD Jeroným Tejc v reakci na toto rozhodnutí vyčetl poslancům vládní koalice, že nastoupili cestu k rušení poboček pošt v menších sídlech. Se stanovením minimálního počtu poboček nesouhlasil například ministr Kuba s tím, že by pak firmy nemohly pružně reagovat na liberalizovaném trhu.

Poslanci nakonec schválili vládou navrženou podobu řešení tzv. univerzální služby, tedy poskytování základních poštovních služeb na celém území za přiměřenou cenu.

Ztráty pošty by platila konkurence?

Kolem tohoto řešení však panují spory. Vládní předloha počítá s tím, že univerzální službu by v prvních pěti letech po liberalizaci měla poskytovat Česká pošta, ale na případnou ztrátu by se měly v tzv. kompenzačním fondu skládat všechny subjekty podle svého podílu na trhu. Navíc by nevěděly dopředu, kolik mají zaplatit.

Poslanci také odmítli návrhy, aby ztrátu mohl hradit stát ze státního rozpočtu. Odmítli také návrh výboru pro veřejnou správu, který navrhoval, aby na ztrátu přispívaly firmy podle toho, jak mezi ně ztrátu rozdělí vláda.

Svaz spedice a logistiky ČR minulý týden varoval, že pokud parlament vládní návrh schválí, lze ze strany členů svazu i dalších firem očekávat ústavní stížnost, stížnost k Evropské komisi i arbitráže proti státu. Členy svazu jsou například firmy DHL a ČD Cargo.

Poslanci schválili návrhy hospodářského výboru, které se týkají například ochrany spotřebitele a ochrany České pošty proti živelnému poskytování služeb. Jde o to, že pošta nebude muset doručit zásilky, které na její sběrná místa dodá jiný provozovatel, s nímž nebude mít smlouvu.

Novela dále uděluje poštovní licenci České poště do konce roku 2017. Takový postup je podle vlády v souladu s obvyklou praxí v EU. Na další období bude vyhlášeno výběrové řízení.

Pošta dopravuje soukromé dopisy a pohledy už asi 450 let. Tady je výběr klíčových událostí z historie pošty v českých zemích:

 

1526 – Ferdinand I. zřídil pro potřeby dvora první poštovní spojení z Prahy do Vídně.

2. polovina 16. století – Povolena přeprava soukromých zásilek poštou.

1743 – Císařovna Marie Terezie zestátnila poštovnictví, které do té doby ovládal šlechtický rod Paarů.

1776 – Pošta začala ručit za cenné zásilky.

1845 – V českých zemích byla poprvé přepravena poštovní zásilka po železnici.

1850 – V Rakousku byly vydány první poštovní známky.

13. listopadu 1918 – Zřízeno ministerstvo pošt a telegrafů.

18. prosince 1918 – Vydána první Československá poštovní známka. Autorem její podoby byl malíř Alfons Mucha.

5. března 1920 – Zahájena pravidelná letecká přeprava pošty na lince Praha–Bratislava.

1. ledna 1925 – Vznikl státní podnik Československá pošta. Jeho hospodaření se řídilo obdobnými pravidly, jaká platila v soukromých firmách.

1. ledna 1933 – Pošta ukončila automobilovou přepravu osob, kterou provozovala už od dob Rakouska-Uherska.

1939–1945 – Během okupace byla pošta závislá na říšském ministerstvu pošt a protektorátní správě.

1. července 1949 – Státní podnik Československá pošta byl znárodněn a přeměněn na národní podnik.

1. květnu 1952 – Národní podnik Československá pošta byl zrušen a pošta se stala státním úřadem řízeným podle sovětského vzoru. Bylo tomu tak až do července 1989, kdy poštu začal provozovat státní podnik Správa pošt a telekomunikací Praha.

15. října 1979 – Do provozu byla uvedena první automatická třídicí linka v ČSSR.

1. ledna 1993 – Rozdělením Správy pošt a telekomunikací Praha vznikl samostatný státní podnik Česká pošta.

1993 – ČR vstoupila do Světové poštovní unie.

90. léta – Na trh s doručováním balíků vstoupili soukromí přepravci.

29. května 1999 – V ČR byl po více než 149 letech ukončen provoz vlakových pošt.

Červenec 2000 – V platnost vstoupil nový zákon o poštovních službách, na jehož základě si Česká pošta udržela monopol na přepravu a doručování písemných zpráv do 350 gramů a do 27 korun (45 Kč pro mezinárodní styk).

10. prosince 2001 – Česká pošta instalovala automatizovaný systém APOST do poslední ze svých poboček.

Květen 2004 – Monopol České pošty na doručování písemných zpráv byl omezen na zásilky do 100 gramů za cenu do 19 korun.

Duben 2005 – Provozování poštovních služeb se stalo volnou živností.

Leden 2006 – Monopol České pošty byl omezen na dopravu zásilek s písemnostmi do 50 g a za cenu nižší než 18 Kč.

31. března 2010 – Česká pošta ukončila po 160 letech doručování telegramů.

21. března 2012 – Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona, podle které Česká pošta asi ztratí od roku 2013 poslední monopol – na doručování zásilek do 50 gramů nebo s cenou do 18 korun, tedy zejména pohlednic a obyčejných zásilek.