Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost rejdařské společnosti ČSPL, která od státu žádala asi 1,8 miliardy korun za špatné plavební podmínky na Labi. Justice v minulosti rozhodla, že stát nemá podle žádných právních norem povinnost zajišťovat celoroční splavnost Labe pro nákladní dopravu.
ÚS nenašel důvod k zásahu a stížnost odmítl pro zjevnou neopodstatněnost, vyplývá ze zprávy v soudní databázi. Rejdaři už dříve avizovali, že se případně obrátí i na mezinárodní soudy.
"Z pohledu Ústavního soudu zde není prostor pro zásah do rozhodovací činnosti nezávislých soudů," stojí v usnesení senátu se zpravodajem Janem Musilem.
Dlouhodobý spor
Rejdaři žalobu podali v roce 2008, a to konkrétně proti ministerstvu dopravy. Podobných sporů tehdy začalo více. ČSPL žádala náhradu škody, kterou přesně vyčíslila na 1,793 miliardy plus příslušenství. Rejdaři varují, že situace v nákladní vodní dopravě v Česku je dlouhodobě neudržitelná.
Ministerstvo podle ČSPL chybovalo v tom, že nezajistilo splavnost Labe mezi Chvaleticemi na Pardubicku a státní hranicí s Německem pro těžká nákladní plavidla s ponorem až 2,5 metru. Žalobu zamítl Obvodní soud pro Prahu 1 a firma neuspěla ani u Městského soudu v Praze a Nejvyššího soudu.
Rejdaři dlouhodobě kritizují stát za to, že vázne výstavba jezů, což znemožňuje celoroční plavbu nákladních lodí.
Problémy jsou zvláště v létě, když řeku vysuší horka a hladina výrazně klesne. Lodní dopravci opakovaně upozorňovali na to, že stát by měl na Labi zaručit hladinu 2,5 metru po celý rok.
Vodní cesta je podle nich nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, na něm neumožňuje efektivně podnikat. Podle místopředsedy Sekce vodní dopravy Lukáše Hradského v roce 1990 na českých řekách rejdaři provozovali zhruba tisíc nákladních lodí, v současnosti jich je v provozu zhruba desetina.
Bude Labe trvale splavné?
Ministerstvo dopravy loni na podzim představilo plán na podporu labské nákladní dopravy. Jeho prioritou je výstavba plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči.
Materiál ale neobsahoval jeden ze základních požadavků rejdařů, kterým je kompenzace prokazatelných ztrát za nesplavné dny v roce. Počátkem března Mladá fronta Dnes informovala o tom, že ministerstvo plány přehodnotilo a uvažuje o vyplácení dotace za nesplavné Labe.
ČSPL je součástí skupiny Argo. Podle svých webových stránek má ČSPL v současnosti 205 zaměstnanců a 73 plavidel s tonáží přes 50.000 tun. Lodě vyplouvají do námořních přístavů v Severním a Baltském moři a do vnitrozemských přístavů Německa, Nizozemska, Belgie, Švýcarska a Francie.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist