Plzeňští zastupitelé schválili zakázku století za 12 miliard Kč. Sdružení kolem Škody Transportation převezme na 29 let údržbu a opravny vozů MHD včetně čtvrtiny zaměstnanců Plzeňského městské dopravního podniku (PMDP) a postaví depo za 1,6 miliardy Kč. Z přítomných 40 zastupitelů hlasovalo pro 30, hlavně z ODS a ČSSD.
Podle zastánců projektu ušetří Plzeň přes dvě miliardy korun oproti tomu, pokud by stavěla depo sama a o vozy se nadále staral PMDP.
Podle odpůrců je kontrakt příliš dlouhý i s ohledem na možné riziko zániku firem. Upozorňují, že takto rozsáhlý PPP projekt, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, v ČR dosud neexistuje.
Šéf Škodovky Josef Bernard nabídl, že pokud si to radnice vyžádá, zkrátí servisní práce na deset let a depo by firma převedla na město už v roce 2017, a to bez nároku na další finanční kompenzace.
Opozice: Město na to nemá
Podle opozičních zastupitelů z TOP 09, kteří s projektem nesouhlasili, nemá město v rozpočtu zajištěné dostatečné rezervy na to, aby kontrakt po sedm volebních období bez problémů splácelo.
VIDEO: České tramvaje jsou mnohem tišší, chválí si německý řidič - čtěte ZDE
Škoda Transportation předala první elektrickou jednotku na Ukrajinu - čtěte ZDE
Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) kontroval, že město s pětimiliardovým rozpočtem zatím nemůže mít jasný výhled příjmů, protože podle připravované novely zákona o rozpočtovém určení daní má mít ročně minimálně o 300 milionů Kč méně, ale přesné propady zatím nejsou jasné.
Tomáš Jílek z TOP 09 argumentoval tím, že také aktuální stanovisko Evropské investiční banky k PPP projektu není pozitivní, podobně jako stanovisko ministerstva financí, i když uznal, že specializovaná firma bude servis vozů MHD provádět lépe než PMDP.
"EIB pouze upozorňuje na rizika, o nichž víme," dodal Zrzavecký. Primátor města Martina Baxa (ODS) uvedl, že náhradní varianta v současné době rozpracovaná nebyla.
240 milionů ročně
Veřejnou zakázku "Vybudování nové dopravní základny pro PMDP, zajištění oprav, údržby a odstavu vozidel MHD" vyhrála Škoda City Service, seskupení čtyř firem kolem Škody Transportation.
Plzeň jí má platit po 29 let 240 milionů Kč ročně za servis a údržbu vozů, což je podle vedení města o deset až 15 procent méně než je dlouhodobý průměr nákladů.
Dále by Plzeň hradila splátky za stavbu depa, které přijde se státní dotací 400 milionů Kč na 1,6 miliardy Kč a vznikne ve škodováckém areálu do konce roku 2013. Radnice by ho splácela 26 let, asi 60 milionů Kč ročně.
Autobusové a trolejbusové depo v centru v Cukrovarské ulici je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou.
Řada odborníků trvale upozorňuje na hrozbu požáru a na to, že je povolené na výjimky. Tramvaje by zatím zůstaly v depu na Slovanech, za něž by Škodovka platila městu nájem. Nabídla ale, že na pro tramvaje má v novém 12hektarovém areálu místo. Stavba depa už se diskutuje od roku 1985.
Bude i zkušební dráha
"Opravárenský závod a depo, umístěné na nejvhodnějším pozemku v Plzni, plánujeme jako moderní továrnu s novými halami na čtyřech hektarech, zkušební dráhou a dvěma nezávislými vjezdy. Zprovozníme ji v březnu 2014. Už o tři měsíce dříve opustíme depo v Cukrovarské," řekl Bernard.
Riziko konkurzu nebo exekuce firem ve sdružení vyloučil, protože podle něj jde o podnikatelské subjekty se 4000 lidmi a tržbami 10,5 miliardy korun a nasmlouvanými kontrakty za 36,6 miliardy Kč.
Odboráři nejsou nadšení
Kvůli vyčlenění opraven a údržby trolejbusů, autobusů a tramvají s 240 zaměstnanci vyhlásily v polovině března odbory PMDP stávkovou pohotovost, kterou zrušily toto pondělí. Údajně kvůli tomu, aby zastupitelé při čtvrtečním rozhodování nebyli pod tlakem.
Po vyhlášení pohotovosti se s nimi sešli zástupci města i Škodovky a uklidnili odboráře novými informacemi a garancemi. Podle odborů město nové depo trolejbusů a autobusů nutně potřebuje. Nesouhlasí ale s modelem PPP projektu, hlavně s prodejem části podniku a dlouhé délce smluvního vztahu.
Tvrdí také, že externí servis vozidel MHD se Plzni prodraží a že lidé nemají jistotu zaměstnání. Škodovka naopak tvrdí, že by chtěla počet pracovníků údržby zvýšit. Odbory nyní začnou jednat se Škodovkou o převodu zaměstnanců.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist