Ižmaš má zatím právo využívat jméno Kalašnikov a grafický symbol jen pro samu útočnou pušku, ale touží značku využít i pro oblečení a další zboží. To by prý nemělo být žádnou lácí, ale symbolem výjimečného luxusu. Před měsícem byla zbrojovka nucena na sebe vyhlásit bankrot, a tak doufá, že "Kalašnikov" v nové roli by firmu mohl ještě zachránit.
"Nejprve by samozřejmě bylo nutné začít s výrobky, které bezprostředně souvisejí s profilem výrobce. Mohly by to být nože, mechanické pomůcky pro turistiku či oděvy pro mládež toužící po agresivním image. Lze také rozvíjet samu ideu Kalašnikova: jednoduchost, ale geniální jednoduchost," usoudil šéf specializované agentury Rusbrend Alexej Popovičev.
Komerční přitažlivost jména geniálního konstruktéra už objevili výrobci ruské vodky, německých hodinek a deštníků či čínských hraček. I ruská automobilka AvtoVAZ před lety uvažovala o terénním voze "Kalašnikov", ale nápad nepřerostl stadium projektu.
Rusové vyvíjejí jednoruční Kalašnikov. Vyrojily se první pochybnosti o kvalitě zbraně - čtěte ZDE
Po kalašnikovech končí další symbol. Ruská armáda přestala kupovat džípy UAZ - čtěte ZDE
Hodnota značky by se zvýšila
To vše ale podle šéfa zbrojovky Maxima Kuzjuka jen svědčí o neefektivním využívání značky, žádající si péči profesionálů. Značku by podnik chtěl odkoupit od konstruktéra Michaila Kalašnikova a jeho příbuzných do konce léta. Nabídku však Kuzjuk blíže neupřesnil.
"Reálná hodnota značky Kalašnikov se nyní pohybuje okolo deseti miliard dolarů, ale potenciálně by mohla vzrůst na 100-150 miliard," usoudil Alexandr Jeremenko z firmy BrandLab. Sama značka je však podle něj silně zranitelná, ostatně po světě koluje i nesčetné množství padělaných "kalašnikovů". A vybudovat si pověst v jiných oborech by zase vyžadovalo velké investice do nových výrobků a jejich reklamy, jakož i čas.
Hlavní úskalí pro plány zbrojovky asi představuje skutečnost, že ruské ministerstvo obrany před časem odmítlo nakupovat další kalašnikovy: starých zbraní má totiž plné sklady, ale požaduje novou zbraň odpovídající požadavkům doby. Reputace výrobce tím natolik silně utrpěla, že o synonymu luxusu prý nemůže být řeč, míní například analytik Ilja Kramnik. I další experti hledí na šance Ižmaše proniknout na trhy luxusního zboží spíše skepticky.
Automatická puška AK-47 byla zařazena do sovětské výzbroje po druhé světové válce a i díky své odolnosti a prosté obsluze se stala jednou z nejrozšířenějších zbraní ve světě. Původní předobraz byl sice časem modernizován a upravován, ale v zásadě se konstrukce oproti původnímu dílu nezměnila.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist