Začátkem příštího roku padne poslední monopol České pošty. Skončí její výhradní právo na doručování dopisů a pohlednic, tedy „adresných zásilek“ do váhy 50 gramů.

Na otevření trhu se těší soukromí poštovní operátoři. Doufají, že ukousnou co největší díl z téměř šesti miliard korun, které pošta ročně za listovní služby inkasuje.

Otevření trhu v lednu 2013 je nezvratné, nařizuje to evropská směrnice. Jenomže v Česku stále není jasné, jak bude fungovat. V úterý se ve sněmovně rozběhlo druhé kolo debat o novém zákonu, který má tato pravidla vymezit.

Strach o malé pošty

Zákon stanoví rozsah „univerzální poštovní služby“, jejíž dostupnost občanům musí zajistit stát. Službu bude dál zajišťovat Česká pošta. A protože hrozí, že jí lukrativní trh ve velkých městech přebere konkurence, zřizuje zákon nový kompenzační fond, do něhož mají soukromí operátoři přispívat a z nějž se má případná ztráta pošty z „univerzální služby“ hradit.

Zákon už jednou sněmovnou prošel – a to i přesto, že proti hlasovali někteří členové vládní koalice.

„Báli jsme se, že zákon nezaručí zachování pošt v malých obcích,“ říká Václav Horáček z TOP 09, jeden z poslanců, kteří byli proti.

Normu nakonec zamítli senátoři, proto se teď do sněmovny vrátil. Pokud ho neschválí červnová poslanecká schůze, nebude hotov včas. A pak by hrozil od příštího roku chaos: na trh vstoupí konkurence, ale nebudou stanovena pravidla hry.

Špatně vymezená služba

Novela v současné podobě se nelíbí ani konkurentům České pošty.

„Vadí nám mechanismus, jakým je tvořen kompenzační fond pro Českou poštu,“ řekl HN Michal Koliandr, šéf Mediaservisu, největšího z alternativních poštovních operátorů.

„Máme do fondu přispívat, ale jsme vyloučeni ze správního řízení, které vyčíslí ztrátu pošty a výši našeho odvodu. Nemůžeme si údaje předkládané poštou ověřit. A může nám být nařízen odvod, který bude pro nás likvidační, aniž bychom měli šanci se bránit,“ vysvětluje.

Petr Sikora, který stojí v čele dalšího velkého hráče České distribuční, přidává další výhradu.

„Špatná je i formulace univerzální služby, garantované státem,“ říká.

Výhrady k zákonu má i sama pošta. Ředitel Petr Zatloukal sice odmítl zákon pro HN komentovat, podle dřívějších vyjádření zástupců firmy je rozsah univerzální služby definován nepřesně.

Příležitost pro lobbisty

V každém případě jsou kvůli poštovnímu zákonu poslanci pod velkým tlakem, útočí na ně lobbisté jednotlivých zájmových skupin.

Otevírající se trh je pro Českou poštu i její konkurenty mimořádně důležitý. Kromě pošty u nás nyní působí zhruba pět tisíc firem, schopných doručovat zásilky do schránek. Většinou jde o lokální hráče, působící v oboru direkt-marketingu či reklamních tiskovin. Doručují „neadresné zásilky“, letáky, noviny a časopisy, dopisy těžší 50 gramů.

Existují však jen tři skutečně velké soukromé firmy, disponující celoplošnými sítěmi o tisícovkách doručovatelů: Mediaservis, Česká distribuční a I. D. Marketing. Ta třetí je ale od půli května v insolvenci, stala se první velkou obětí cenové války, jež na doručovatelském trhu zuří.

Více se o vznikající konkurenci na poštovním trhu dočtete ve středečních HN.

ctete streda

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist