Státní podnik Letecké opravny Malešice (LOM Praha) získal letos v květnu oficiální povolení k opravám motorů podzvukových letadel L-39 Albatros.

Uvedl to deník E15 s tím, že tak skončil 18 let trvající spor české společnosti s ukrajinským výrobcem motorů Albatrosů, firmou Motor Sich. Právě neshody LOM Praha s ukrajinskou firmou vedly loni k ukončení bojového provozu devíti Albatrosů české armády.

LOM Praha a Motor Sich podepsaly smlouvu povolující českému státnímu podniku servis motorů letadel Albatros a také startérů vrtulníků Mi-17 a Mi-24.

"Znamená to, že ve velmi krátké době budeme plně certifikovaným servisním podnikem motorů AI25-TL, což byla podstata problému," řekl deníku generální ředitel LOM Roman Planička.

Albatros je nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Existují i verze umožňující montáž lehké výzbroje. Vyrobilo se jich přes 2800 a sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa.

Česká armáda rozhodla v květnu minulého roku o ukončení bojového provozu devíti Albatrosů.

Kvůli dlouhodobým sporům s Motor Sich totiž podle ministerstva obrany LOM Praha neprovedl všechna výrobcem předepsaná opatření k odstranění příčin možného vzniku požáru motorů, který byl příčinou havárie v prosinci 2010 poblíž obce Biskupice na Třebíčsku.

Letadlu tehdy 15 minut po vzletu vysadil motor, a piloti ho proto navedli nad neobydlenou oblast a katapultovali se.

Planička, který převzal vedení LOM letos v březnu, sdělil E15, že situace se nyní změní. Motor Sich prodá české straně kompletní a schválenou dokumentaci na generální opravy motorů a bude také dodávat originální náhradní díly.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist