Ambice zakladatelům Facebooku, v čele s Markem Zuckerbergem, rozhodně nechybí. Podařilo se jim změnit způsob, jak lidé komunikují, hledají si nové přátele, domlouvají schůzky. Nyní by mohli změnit i způsob, jak hledají nové kolegy do práce. Možnost, že by největší světová sociální síť začala fungovat i jako burza práce, může otřást pracovními portály.
Pokud se Facebook skutečně rozhodne spustit službu, kterou podle Wall Street Journal připravuje, bude mít velké předpoklady pro úspěch.
„Mají obrovskou výhodu v tom, kolik toho vědí o uživatelích. Mohou tak dokonale cílit nabídky podle věku, vzdělání a dalších vlastností,“ říká Jan Řežáb z firmy Socialbakers, která se zabývá analýzou sociálních médií.
Ačkoliv zatím není jasné, jak přesně by měla služba Facebooku vypadat, očekává se, že by mohl buď spustit samostatnou sekci s nabídkami práce, nebo službu zapracovat do dnešního systému profilů uživatelů a firem.
Podobné aplikace uvnitř Facebooku už v minulosti představily firmy jako BranchOut, JobVite nebo Glassdoor. Ty jsou také partnery připravované služby.
Víme, co děláš. Nový web varuje před hazardováním na Facebooku - čtěte ZDE
Tiskový mluvčí Air Bank si veřejně dobíral pozadí kolegyně. Musel se poroučet - čtěte ZDE
„Facebook navíc může oslovit nejen aktivní zájemce o místo, ale i ostatní – přesně cílenou reklamou na pozici vybranou na míru uživateli,“ doplňuje Řežáb. Již dnes jsou sociální sítě rozšířeným prostředkem k oslovení a výběru potenciálních zaměstnanců.
„Jejich prostřednictvím dokážeme oslovit vybrané cílové skupiny i lidi, kteří práci aktivně nehledají,“ potvrzuje například Adéla Konopková z české pobočky Vodafonu. Sociální sítě jako jeden z personalistických nástrojů uvádějí i další velké firmy, jako jsou česká Telefónica, Unilever nebo Česká spořitelna.
Podle oslovených personalistů se jedná o rostoucí trend.
„Svoji roli jistě hrají a jejich důležitost se postupem času zvyšuje,“ uvádí Kateřina Smejkalová, jednatelka Oyster Consulting. Přínos vidí i Martina Dvořáčková z agentury My.cz.
„Představují přechod od pasivního zveřejňování inzerátů k aktivnímu headhuntingu,“ říká.
Budoucnost je v mobilech, tvrdí zakladatel Jobs.cz
Jestli ale případná expanze Facebooku ohrozí současnou konkurenci serverů na hledání práce, není jasné. Například největší český portál Jobs.cz dnes propojení s účty uživatelů na sociálních sítích nevyužívá.
„Budoucnost on-line recruitmentu je v mobilních aplikacích,“ říká Libor Malý, zakladatel Jobs.cz, který firmu koncem loňského roku prodal.
Podle mluvčího Jobs.cz Tomáše Dombrovského hodlá firma právě do mobilní oblasti investovat. Sází na zvyk českých uživatelů a také na jazykovou výhodu, podobně jako třeba česká internetová jednička Seznam.
„K nákupům prostřednictvím Facebooku se také většina uživatelů zlákat nenechá. Práce je podobná oblast,“ říká Dombrovský. Sociální sítě tak podle něj zůstanou jen jako doplněk, zvláště když se pracovní portály rozvíjejí i do oblasti poskytování poradenských služeb.
Podobně to vidí i někteří personalisté. „Sociální sítě vnímám v naší oblasti jen jako podpůrný nástroj,“ uvádí David Heider ze SOFA Consulting.
Firmy ušetří
Velkou roli bude samozřejmě hrát i cena. Zatímco inzerce na personálních serverech stojí řádově tisíce korun měsíčně, pasivní vyhledávání na sociálních sítích je bezplatné.
„České firmy využívají sociální sítě více i z toho důvodu, že stále roste tlak na snižování personálních nákladů,“ říká Smejkalová. Společnosti platí jen za nadstandardní služby, profily a inzerci.
„V současnosti zvažujeme, zda investice do sociálních sítí v personální oblasti navýšit,“ říká Klára Pačesová z České spořitelny.
Ohrožena ale může být i populární sociální síť LinkedIn, považovaná právě za profesionálnější. Ta má v současnosti celosvětově 150 milionů uživatelů oproti 900 milionů na Facebooku. Někteří analytici ale upozorňují, že lidé pravděpodobně nebudou ochotni takto propojit svou soukromou on-line sféru s pracovní.
Největší výhoda v množství informací o uživatelích se tak může stát i kamenem úrazu. Zvláště když je Facebook známý tím, že si příliš velké starosti se soukromím uživatelů nedělá.
Jak využívají firmy při náboru sociálních sítí, čtěte ve velké anketě HN.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist