České pivovary v letošním půlroce uvařily víc piva než loni a to o 1,4 procenta. Za růstem přitom stojí zvyšující se výroba mixů piva a limonád, vyplývá z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven.
Svůj vliv má i vyšší počet turistů v Česku, kterých podle Českého statistického úřadu v letošním prvním čtvrtletí přijelo 2,6 milionu hostů, tedy o 12,8 procenta více než před rokem.
Přes pozvolný růst výroby, který začal již loni, zůstává podle Veselého produkce českých pivovarů stále pod úrovní, kterou měla před propadem, jež nastal v důsledku ekonomické krize.
Hit letošního léta
Lehká piva s ovocnou příchutí se stala hitem letošní sezóny. Inspirovány loňským úspěchem citronového piva Staropramen Cool Lemon uvádí nízkoalhoholické nápoje vzniklé smícháním světlého piva a ovocné limonády či džusu na trh další pivovary.
Radler dobývá Česko: Ze zlatého dolu, který objevil Staropramen, chtějí těžit všichni - čtěte ZDE
Degustace ovocných piv na českém trhu: Které chutnají pivařům a které dívkám? - čtěte ZDE
Výkonný ředitel svazu Jan Veselý v květnu odhadl, že podíl těchto nápojů na pivním trhu by mohl letos dosáhnout zhruba tří procent. Ještě v roce 2010 byla jejich výroba prakticky nulová.
Loni tuzemské pivovary uvařily o 2,7 procenta více piva než v roce 2010. Zastavil se tak tři roky trvající pokles. Výroba se zvýšila především díky novým pivům na trhu, prodeji piva v PET láhvích a rostoucímu vývozu. Vzhledem k absenci přesných dat od některých pivovarů, které ze svazu v posledních letech vystoupily, neuvádí svaz absolutní čísla, pouze meziroční indexy.
Podle Veselého proto v pololetním číslech chybí z velkých pivovarských skupin pouze údaj skupiny Pivovary Lobkowicz. Ta následně nepřímo potvrdila, že se její výroba vyvíjela v souladu s trhem. "Jsme velice blízko tomuto číslu (1,4 procenta)," řekl manažer obchodních značek skupiny Petr Božoň.
Malé pivovary tvoří asi procento trhu
Stále větší oblibě se v Česku těší také silná speciální piva. Odborníci se shodují, že velké pivovary donutila ke zrychlení inovací ekonomická krize, kvůli níž v letech 2009 a 2010 propadla domácí výroba piva bezmála o 15 procent. Inspirací pro velké firmy jsou minipivovary.
Proč se pivovarům vyplatí prodávat pivo s mrtvými kvasinkami? Chtějí je obchodníci - čtěte ZDE
Podle čeho poznáte, že vám načepovali pivo do špinavého půllitru? Podívejte se - čtěte ZDE
Heineken se chystá soudit s českými pivovary. Kvůli používání slova "radler" - čtěte ZDE
Malé restaurační pivovary, které nemohou velkým výrobcům konkurovat množstvím vyrobeného piva, se snaží zákazníky již několik let lákat na jiné pivo, než je nejrozšířenější světlý ležák. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit speciály či ochucená piva. V Česku je dnes minipivovarů již kolem 150, jejich celkový výstav se však na celkové výrobě podílí zhruba jen jedním procentem.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist