IHNED.cz: Podle průzkumu portálu Jobs.cz má dress code nastaveno 42 procent českých firem. Doporučila byste přijetí jednotných pravidel pro oblékání a úpravu zevnějšku i dalším zaměstnavatelům?
Určitá pravidla oblékání se objevují téměř od začátku lidské společnosti a tyto společenské normy bychom měli respektovat. Právě dress code nám pomůže se v těchto normách lépe orientovat a vyhnout se zbytečným prohřeškům či nepříjemnostem. Bohužel, mnoho lidí v naší zemi ještě není dostatečně módně vzděláno a připraveno se profesionálně orientovat v oblasti business oblékání.
Proto bych v zásadě nebyla proti zavádění dress code v dalších firmách. Dress code je však jen jednou z částí takzvané módní inteligence. Její součástí je i styl v obecné rovině, což zahrnuje celkový přístup k oděvům, znalost správného řešení podle typologie postav, informovanost o vhodných střizích, materiálech a následné údržbě. Tato znalost je předstupeň přijetí business dress code.
IHNED.cz: Jak hodnotíte úroveň oblékání a vzhledu v českých firmách?
Proti zahraničí jsme v tomto vývoji samozřejmě znevýhodněni naší politickou minulostí. Jsme tedy teprve na začátku a máme co dohánět. V českém pojetí business odívání přetrvává jistá těžkopádnost a často chybí kreativita. Móda by měla být stále hrou, i když se pohybujeme v business prostředí. Neměli bychom na to zapomínat.
I manažerská móda, která se zdá být velmi strohá a úzkoprsá, se dá pojmout vkusně a originálně, včetně dodržení všech pravidel a hranic etikety. Jednoznačně pozitivní je, že si mnoho firem konečně uvědomilo potřebu profesionální prezentace firmy, jejíž nezanedbatelnou částí je také dress code a módní inteligence jednotlivých zástupců a zaměstnanců firmy. Svým zevnějškem vyjadřujeme respekt k druhému člověku i situaci, v níž se ocitáme.
IHNED.cz: Jak často se mění trendy ohledně oblečení manažerů a manažerek?
Trendy v oblasti manažerské módy se příliš nemění, normy a forma jsou poměrně stabilní. Proměnlivost přichází vždy s novými trendy v módě, které se zařazují do firemního oděvu jen zlehka. A to například v barevnosti nebo střihovém řešení. U ženské módy se tyto změny projevují častěji než u mužské, kde se trendy mění jen velmi pozvolna a spíše v detailech. Bohužel, aktuální business oděvy nejsou příliš dostupné v běžných obchodech.
Dress code vysoce postavených pracovníků se může na první pohled zdát velmi přísný či strohý, avšak pokud správně a do hloubky pochopíme všechna pravidla etikety oblékání, pak se nám otevřou možnosti, jak se dají elegantně obejít bez jejich porušení a vytvořit osobitý styl, který ostatním napoví, že jsme dosáhli skutečného mistrovství v business odívání.
IHNED.cz: Může být moderní manažerka trochu sexy? Dát si výstřih, kratší sukni... Není doba už přece jen trochu uvolněnější?
Pro vyzývavost není v business odívání místo, jelikož vyzývavost podkopává veškerou etiku byznysu. Prezentovat svou ženskost bychom měly jen sofistikovaně a se vkusem.
IHNED.cz: Jaký je Váš názor na „okázalost“ v byznys prostředí, tedy dávání na odiv drahých značek například u kabelek, bot nebo hodinek? Reprezentuje to úspěch, nebo je to spíše buranské?
Pro vkusného manažera nejsou značky lákadlem a v žádném případě je nedává na obdiv. Důležitá je pro něj kvalita, vynikající zpracování, nadčasovost střihu a kvalitní materiály. Je si vědom, že výrazná značka ještě nemusí být zárukou úspěchu, a že k vytvoření vkusného a originálního outfitu je vhodně kombinovat věci dražší, ale také levnější, které často kvalitou ty „značkovější“ převyšují.
Více o oblékání ve firmách čtěte rubrice Hospodářských novin Bussines class.
Jak se oblékají čeští manažeři?
Zentiva/Sanofi | ČSOB | T-Mobile | KPMG ČR | 3M | Vodafone | PwC |
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist