V Česku zatím jezdí pouze čtyři tisíce vozů na zemní plyn, počítaje v to i nákladní auta a autobusy. Počet aut s tímto pohonem ale velmi rychle roste. Do módy se dostává hlavně stlačený zemní plyn známý pod zkratkou CNG.

Už brzy začnou pracovníci inspektorátů práce vyjíždět do terénu na kontroly nelegálního zaměstnávání lidí ve 180 speciálně upravených „mobilních kancelářích“, tedy vozech vybavených výpočetní technikou, internetem a poháněných právě CNG.

Na jejich pořízení už ministerstvo práce a sociálních věcí vypsalo tendr. Za palivo, které vyjde na polovinu ceny benzinu, ušetří statisíce.

A podobně uvažuje i Česká pošta, která už dokončuje výběr dodavatele 412 vozů na CNG. Řada firem zároveň uvažuje o nákupu CNG sanitek, autobusů, vozů pro popeláře, dalších dodávek.

To je dobrá zpráva pro tuzemské výrobce. Mladoboleslavská Škodovka uvede na podzim svůj model Citigo s pohonem na zemní plyn. Plynárenské společnosti se tak letos dočkají v Česku nevídaného růstu zájmu o palivo, které – na rozdíl od řady zemí Evropy i světa – je u nás zatím spíše popelkou.

Chabý je zatím i počet tankovacích míst – těch veřejných je čtyřicet a neveřejných v areálech firem zhruba padesátka.

„Dosud byly roční nárůsty v oblasti prodeje CNG okolo 20 až 25 procent, letos ale čekáme tento nárůst větší,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie, která sdružuje největší plynárenské firmy, jako jsou RWE, E.ON nebo Vemex.

 

Proti LPG, které je cenou stejně lákavé jako CNG (cena v přepočtu na litr vychází ve srovnání s benzinem na polovinu), hrají i další faktory. Uzpůsobit garáže pro parkování těchto vozů podle podmínek stavebního zákona je dražší a složitější než pro vozy na CNG. Plynová nádrž se zemním plynem je umístěna u nápravy a nezabírá místo v kufru vozidla jako v případě LPG.

Velké téma o rozmachu zemního plynu jako paliva pro automobily přinášejí středeční Hospodářské noviny.

ctete streda