Když Ondřej Fryc rozjížděl svůj první internetový obchod Bilezbozi.cz, sám zákazníkům rozvážel ledničky a pračky ve starém, notně ojetém pick-upu. Po dvanáctiletém úsilí se mu z Netretail Holdingu, který vlastní nákupní galerii Mall.cz, podařilo vybudovat firmu s miliardovou hodnotou: při prodeji většinového podílu jihoafrické mediální skupině Naspers byl celý holding oceněn na přibližně 5,7 miliardy korun.
Ačkoli se jedná o největší transakci v dosavadní historii českého internetu, Fryc to za vrchol své podnikatelské kariéry nepovažuje. Sám sebe popisuje jako horolezce, který právě úspěšně zdolal šestitisícovku, ale ambicemi míří k vrcholu Mount Everestu. V holdingu i po změně většinového vlastníka zůstane v pozici generálního ředitele a netají se smělými plány na další expanzi. Z Mall.cz by podle jeho představ měl vzniknout druhý Amazon - nejsilnější hráč na poli internetového obchodu ve střední a východní Evropě.
"Amazon je pro nás také model pro úroveň služeb zákazníkům. Když se běžného Američana zeptáte, proč nakupuje na Amazonu, tak většina neřekne, že kvůli cenám, ale že je to hassle-free, tedy volně přeloženo bez komplikací, jednoduché a spolehlivé," říká Fryc.
Rozlet do Evropy
Na nápad založit si e-shop Ondřej Fryc přišel, když přestavoval vlastní domácnost a chtěl si do ní pořídit spotřebiče přes internet. Ale žádný virtuální obchod v té době nenabízel vyhledávání podle zadaných kritérií, jako je třeba rozměr. Internetové stránky obchodů fungovaly spíše jako naskenované papírové letáky kamenných prodejen. "Standardy, které zavedl Mall.cz, jsou dnes samozřejmostí: nízké ceny, rychlé dodání a především podrobné informace o zboží včetně fotografií. Před více než 10 lety ale působily jako zjevení," říká internetový publicista Patrick Zandl.
Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.
APLIKACI STAHUJTE ZDE.
Shodou okolností byl Zandl v Mall.cz třetím zákazníkem. Objednal si ledničku, která ovšem tehdy nebyla u velkododavatele k dostání. Fryc ale nechtěl riskovat negativní hodnocení svého nového projektu, takže zboží koupil za vyšší cenu v klasické prodejně s elektrospotřebiči a osobně ho dovezl Zandlovi až do bytu.
Mall.cz se prakticky okamžitě vyšvihl do první pětky největších tuzemských e-shopů. Brzy mu však Česko začalo být malé, a zahájil své tažení na Východ. Firma postupně vstoupila na slovenský, maďarský a polský trh.
Pro celou skupinu Netretail je však stále z pohledu příjmů nejvýznamnější český e-shop Mall.cz, který se na celkových tržbách podílí zhruba 60 procenty. Jeho význam by se však s růstem firmy v zahraničí měl postupně snižovat. "Kdy se poměr příjmů z Česka a zahraničí vyrovná, záleží především na akvizicích, možná to bude již příští rok," odhaduje Fryc. Ani s finančně silným partnerem v zádech však podnikatel neplánuje bleskovou expanzi. Limitem dalšího rozšiřování totiž podle něho nejsou peníze, ale kvalitní lidé. "Nemůžeme si najednou nabrat čtyři akvizice, protože bychom to manažersky neukočírovali," vysvětluje.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.