Když Ondřej Fryc rozjížděl svůj první internetový obchod Bilezbozi.cz, sám zákazníkům rozvážel ledničky a pračky ve starém, notně ojetém pick-upu. Po dvanáctiletém úsilí se mu z Netretail Holdingu, který vlastní nákupní galerii Mall.cz, podařilo vybudovat firmu s miliardovou hodnotou: při prodeji většinového podílu jihoafrické mediální skupině Naspers byl celý holding oceněn na přibližně 5,7 miliardy korun.

Ačkoli se jedná o největší transakci v dosavadní historii českého internetu, Fryc to za vrchol své podnikatelské kariéry nepovažuje. Sám sebe popisuje jako horolezce, který právě úspěšně zdolal šestitisícovku, ale ambicemi míří k vrcholu Mount Everestu. V holdingu i po změně většinového vlastníka zůstane v pozici generálního ředitele a netají se smělými plány na další expanzi. Z Mall.cz by podle jeho představ měl vzniknout druhý Amazon - nejsilnější hráč na poli internetového obchodu ve střední a východní Evropě.

"Amazon je pro nás také model pro úroveň služeb zákazníkům. Když se běžného Američana zeptáte, proč nakupuje na Amazonu, tak většina neřekne, že kvůli cenám, ale že je to hassle-free, tedy volně přeloženo bez komplikací, jednoduché a spolehlivé," říká Fryc.

Rozlet do Evropy

Na nápad založit si e-shop Ondřej Fryc přišel, když přestavoval vlastní domácnost a chtěl si do ní pořídit spotřebiče přes internet. Ale žádný virtuální obchod v té době nenabízel vyhledávání podle zadaných kritérií, jako je třeba rozměr. Internetové stránky obchodů fungovaly spíše jako naskenované papírové letáky kamenných prodejen. "Standardy, které zavedl Mall.cz, jsou dnes samozřejmostí: nízké ceny, rychlé dodání a především podrobné informace o zboží včetně fotografií. Před více než 10 lety ale působily jako zjevení," říká internetový publicista Patrick Zandl.

Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Shodou okolností byl Zandl v Mall.cz třetím zákazníkem. Objednal si ledničku, která ovšem tehdy nebyla u velkododavatele k dostání. Fryc ale nechtěl riskovat negativní hodnocení svého nového projektu, takže zboží koupil za vyšší cenu v klasické prodejně s elektrospotřebiči a osobně ho dovezl Zandlovi až do bytu.

Mall.cz se prakticky okamžitě vyšvihl do první pětky největších tuzemských e-shopů. Brzy mu však Česko začalo být malé, a zahájil své tažení na Východ. Firma postupně vstoupila na slovenský, maďarský a polský trh.

Pro celou skupinu Netretail je však stále z pohledu příjmů nejvýznamnější český e-shop Mall.cz, který se na celkových tržbách podílí zhruba 60 procenty. Jeho význam by se však s růstem firmy v zahraničí měl postupně snižovat. "Kdy se poměr příjmů z Česka a zahraničí vyrovná, záleží především na akvizicích, možná to bude již příští rok," odhaduje Fryc. Ani s finančně silným partnerem v zádech však podnikatel neplánuje bleskovou expanzi. Limitem dalšího rozšiřování totiž podle něho nejsou peníze, ale kvalitní lidé. "Nemůžeme si najednou nabrat čtyři akvizice, protože bychom to manažersky neukočírovali," vysvětluje.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 30 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru