Pokud se firma či podnikatel rozhodnou pořídit si firemní vůz, vždy musí řešit hlavní dilema jak nákup vozu financovat?
Při rozhodování o konkrétní formě financování hrají roli hlavně potřeby podnikatele. Velmi totiž záleží na tom, jak dlouho chce svůj firemní vůz využívat a kolik toho hodlá ročně najezdit.
V zásadě se mohou podnikatelé rozhodnout pro jeden ze čtyř základních způsobů. Firma může koupit auto za hotovost (samozřejmě za podmínky, že ji má), požádat o úvěr, pořídit si vůz na finanční leasing nebo využít služeb operativního leasingu.
Finanční leasing
Firma si na rozdíl od úvěru nepůjčuje peníze, ale půjčuje si něco (např. automobil) od leasingové společnosti, za což jí splácí po danou dobu. Po celou dobu splácení je automobil či jiná věc majetkem leasingové společnosti. Po poslední splátce se pak stává auto či daná věc majetkem firmy.
Součástí splátek je často havarijní pojištění, povinné ručení a případně i rizikové pojištění proti neschopnosti splácet.
Finanční leasing pro firmu znamená splácení měsíčních splátek při určité výši úroků a pak administrativu.
Operativní leasing
Hlavní rozdíl proti finančnímu leasingu je v tom, že vlastníkem vozu či jiné věci je po skončení splátek leasingová společnost.
Výhodou jsou také minimální vstupní náklady, neboť není nutné platit počáteční akontaci, začínáte splácet rovnou splátky. Do kalkulace leasingových splátek vstupuje pouze rozdíl mezi kupní cenou nového vozidla a očekávanou zůstatkovou (prodejní) cenou po ukončení.
Výhodou je, že měsíční splátky jsou daňově uznatelným nákladem.
Právě poslední jmenovaný produkt, lidově řečeno pronájem vozidla, není sice nejčastější volbou, ale stává se čím dál tím oblíbenějším. Výhodou pronájmu je fakt, že se firma zbaví složitější administrace spojené se správou vozového parku.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist