Ladislav Samohýl (57)

Vzdělání:
Vystudoval Obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Bratislavě a titul JUDr. má z Právnické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně. Získal také výuční list automechanika.

Kariéra
Od roku 1969 pracoval na brigádách v Automobilových závodech Mladá Boleslav a v prodejně Škoda ve Zlíně. V roce 1978 nastoupil jako technik prodeje do značkové prodejny Škoda.
V letech 1983 až 1984 pracoval jako automechanik v servisu Škoda Great Britain.
Od roku 1988 byl ředitelem Autocentra Gottwaldov. V rodinné firmě Samohýl Motor Zlín působí od roku 1991, postupně přebral její řízení.

Soukromí:
Je ženatý, má dospělého syna a třináctiletou dceru.

Samohýl Motor Holding

- Jeden z největších prodejců automobilů v České republice, sídlo má ve Zlíně.
- V roce 1970 otevřel Alois Samohýl značkovou prodejnu vozů Škoda v tehdejším Gottwaldově a zhruba o 20 let později si ji koupil. Položil tak základy dnešního holdingu.
- Skupina prodává například automobily Škoda, VW, Audi, Mercedes, Honda, Chevrolet a Hyundai.
- Do holdingu patří rovněž firma, která se zabývá profesionální renovací historických vozidel.
- Majoritním vlastníkem je Ladislav Samohýl.
- Roční obrat společností činí asi 1,5 miliardy korun.
- Zaměstnává 350 lidí.

Lásku k automobilům zdědil Ladislav Samohýl po otci Aloisovi, legendárním prodejci škodovek ze Zlína. Ten pracoval v někdejší Mototechně od jejího založení. Její zkostnatělý přístup k zákazníkům se mu ovšem nelíbil a chtěl se alespoň v rámci tehdejších možností osamostatnit. Dohodl se proto přímo s mladoboleslavskou automobilkou a v roce 1970 se mu v tehdejším Gottwaldově, dnešním Zlíně, podařilo otevřít značkovou prodejnu Škody.

Po Mladé Boleslavi byla tato prodejna teprve druhou v republice, veškerý ostatní prodej škodovek společně třeba s trabanty zajišťovala Mototechna. V gottwaldovské provozovně ožil "baťovský" podnikatelský duch. Nabízela lepší služby a byla lépe zásobena, takže do ní jezdili lidé až třeba z Karlových Varů. Mycí box postavilo zemědělské družstvo Slušovice. Prodejna vydělávala desítky milionů korun ročně. Od roku 1970 do roku 1989 prodala 175 tisíc aut.

Talent po otci

Když v 90. letech Volkswagen vstupoval do Škody, prodejna a servis ve Zlíně se dostaly na prodej. Koupil je právě zakladatel a dlouholetý šéf Alois Samohýl, kterého přitom v roce 1988 poslali do důchodu. Začátky podnikání však nebyly jednoduché. Samohýla nejvíce ničil původní požadavek, aby on, který celý život propagoval právě škodovky, nabízel jen vozy značky Volkswagen. Ale prosadil si svou, takže nakonec mohl v autosalonu vystavit automobily hned tří značek: VW, Škoda a Seat.

V novém soukromém podniku směl Alois Samohýl stoprocentně naplnit své krédo, že "prodej není výdej". Firma však musela také překonat vážnou krizi, do které se dostala, když pronikla do Polska a tamní partner zdržoval platby. Uniknout bankrotu se podařilo jen díky tomu, že Samohýl prodal několik vozů ze své soukromé sbírky veteránů. Poláci nakonec zaplatili a firma se vzchopila. Počet nabízených značek rostl a Alois Samohýl začal postupně předávat řízení společnosti synu Ladislavovi, který v ní získal majoritu. Do posledních měsíců svého života se však zakladatel firmy staral o prodej škodovek. Alois Samohýl zemřel loni ve věku 82 let.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se