Vláda se rozhodla najít strategického partnera pro České aerolinie, a od té doby se spekuluje, jak těžké to bude v současné situaci globální ekonomiky. Podle některých názorů bude vláda vůbec ráda, pokud se do privatizace ČSA alespoň jeden zájemce přihlásí.

Předseda představenstva Patria Corporate Finance a dlouhodobý pozorovatel Českých aerolinií Petr Kováč ale tak skeptický není.

"O ČSA se v poslední době zajímalo podle mých znalostí několik partnerů, přesněji více než 5," říká Kováč pro IHNED.cz.

Podle něj by ČSA mohly mít hodnotu zejména pro asijské nebo arabské letecké přepravce. V médiích se často spekuluje o Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů.

"Významnou hodnotu může mít pro strategického partnera ČSA rozsáhlá a fungující síť spojení do zemí bývalého Sovětského svazu," doplňuje Kováč.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Je v současné době těžké situace na leteckém trhu možné prodat většinu v ČSA?

Situace v oblasti osobní letecké dopravy není jednoduchá, ale najít partnera pro ČSA není vyloučené.  Především úspěšné pokračování restrukturalizace ČSA skýtá příležitost k propojení na strategického partnera, který bude mít zájem o ČSA.

Jaké je podle vás současné ocenění ČSA? Kolik by za případný prodej mohl stát dostat?

Ocenění 100% společnosti ČSA bylo stanoveno znalci v rámci vkladu akcií do Českého aeroholdingu na úrovni 148 milionů korun. Nemám důvod toto ocenění jakkoli zpochybnit.

Jakým aerolinkám by se ČSA mohly hodit?

Zájem o ČSA by mohly projevit aerolinky, které mohou využít Prahu jako sekundární (evropský) hub pro napojení dálkové dopravy ať už z východu (Asie) nebo  Blízkého a Středního východu. 

Významnou hodnotu může mít pro strategického partnera ČSA rozsáhlá a fungující síť spojení do zemí bývalého Sovětského svazu.

Existují v současné době v Evropě atraktivnější aerolinie, které jsou na prodej a mohly by tak ČSA v tomto směru konkurovat?

Nejsem si vědom toho, že by v Evropě běžel srovnatelný proces, tedy že by byly na prodej obdobné aerolinky.  Mluví se o různých situacích například LOT a podobně, ale to rozhodně není aktuální konkurence pro připravovaný proces.

Kolik zájemců se podle vás do soutěže na prodej ČSA přihlásí? Bude si stát hodně vybírat, či nikoli?

Nedovedu odhadnout, kolik se přihlásí zájemců, ale o ČSA se v poslední době zajímalo podle mých znalostí několik partnerů, přesněji více než pět.

Co by čekalo České aerolinie, pokud by ke změně vlastníka opravdu došlo?

ČSA by čekala především diskuse o propojení na nového partnera.  To je úprava letového řádu, využití synergií v oblasti nákup u letadel a spíše bych předpokládal mírný růst a rozšíření možností pro dálkovou dopravu cestujících ČSA. 

To automaticky neznamená, že dálkovou dopravu bude provozovat ČSA, ale cestující ČSA by se měli dostat mnohem lépe do vzdálenějších destinací.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist