Zaměstnanci velkých finančních firem na Wall Streetu musejí v práci zapomenout na sociální sítě Facebook či Twitter. V práci si nemohou ani prohlížet elektronickou poštu na Gmailu či videa na populárním serveru YouTube i dalších stránkách.

Firmy k tomu vedou různé důvody - od zákonů přes důraz na produktivitu po případné problémy se zátěží firemní sítě, pokud by třeba desítky tisíc pracovníků sledovaly v práci internetové video.

Zaměstnanci se zákazy přesto s větším či menším úspěchem snaží obcházet, napsal deník The New York Times.

 

Zaměstnanci vymýšlejí různé triky

Nejmenovaný analytik banky JPMorgan Chase mu řekl, že práce na Wall Streetu člověku obvykle zcela pohltí všechen čas.

Pokud je tak odříznutý od soukromého e-mailu a sociálních sítí, má pocit, že kromě práce nic jiného neexistuje. Spolu se svými kolegy proto mají různé recepty, jak na firemní omezení vyzrát.

Jeden analytik například klíčové okamžiky fotbalových utkání sleduje díky tomu, že si názvy týmů přeložil do ruštiny a pouští si je na serveru Rutube, ruském ekvivalentu YouTube. Podnikový zákaz přitom považuje za drakonický.

"V práci často strávím hodně času čekáním na zadání od nadřízených. Člověk si musí najít způsob, jak ten čas strávit," uvedl.

Analytik z konkurenční Bank of America Merrill Lynch považuje omezení YouTube za největší překážku. Videa hledá například na podobném serveru Vimeo, který jeho zaměstnavatel neblokuje, ale se střídavým úspěchem.

Firmy data archivují

Banky omezení vysvětlují zejména zákonným nařízením, podle něhož musejí po tři roky archivovat veškerou firemní komunikaci.

Pravidlo se vztahuje jak na korespondenci, tak na komunikaci prostřednictvím internetu. Společnosti přitom dokážou monitorovat firemní poštu, je pro ně ale nemožní sledovat aktivitu každého zaměstnanců například na Facebooku či Twitteru.

List The New York Times nicméně upozorňuje na to, že zákazy serverů, jako je YouTube, svědčí i o důrazu finančních firem na produktivitu.

Dalším důvodem pro jejich blokování jsou pak ohledy na firemní síť. Pokud by například 200 000 zaměstnanců sledovalo on-line videa, představovalo by to pro ni značnou zátěž.

"Důvodem je také firemní kultura. Nejsme začínající firma, je to dost sešněrované," podotkl analytik z banky JPMorgan.

Řešením může být telefon

Stejně jako ostatní zaměstnanci se ale život bez sociálních sítí v práci nedovede představit. A stejně jako pro ostatní je pro něj nejsnazší cesta, jak se k nim připojit, vlastní chytrý telefon. Neobejde se to ale bez slabin.

Video prostřednictvím mobilního připojení například ještě stále nefunguje tak hladce jako přes pevné připojení.

Dobrou zprávou pro příznivce občasné zahálky na internetu v práci je výzkum společnosti Gartner. Počet firem blokujících sociální sítě se podle něj ročně celosvětově snižuje o deset procent. V roce 2014 by tak podobná omezení mělo mít jenom 30 procent velkých společností.

Značně různá praxe je u velkých finančních firem již nyní. Například Credit Suisse a Deutsche Bank omezují sociální sítě, ale ne stránky pro sdílení médií. Banka Goldman Sachs pak hledá způsoby, jak zaměstnancům sociální sítě zpřístupnit. Minulý měsíc jim na intranetu zpřístupnila firemní kanál na sociální síti Twitter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist