Výroba osobních aut v Česku loni mírně poklesla na 1,174 milionu vozů. Po rekordním roce 2011 je to druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa a první pokles od roku 2003.
Proti roku 2010 byla výroba v roce 2012 vyšší o 9,5 procenta a za deset let se produkce zvýšila více než 1,6 krát. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.
Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl podle ředitele sdružení Antonína Šípka v uplynulém roce rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu.
Zatímco Škoda si udržela podíl téměř 56 procent, nošovická Hyundai díky růstu produkce posílila o téměř pět procentních bodů na 26 procent, naopak podíl TPCA klesl o čtyři procentní body na 18 procent.
Celkem bylo v Česku vyrobeno 1 181 257 motorových vozidel. "Český automobilový průmysl prokázal i ve složitých podmínkách roku 2012 svou konkurenční schopnost.
Pokles celkové výroby vozidel oproti rekordnímu roku 2011 pouze o 1,6 procenta je možno v současné situaci na evropských trzích považovat za úspěch," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Výroba autobusů se snížila o téměř desetinu na 3217 vozidel, což je třetí nejlepší výsledek v historii. Iveco zvýšilo podíl o dva body na téměř 86 procent, SOR naopak ztratil a měl podíl 13 procent.
U nákladních vozidel vzrostla výroba v souhrnu o 12 procent na 1454 aut především růstem produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Proti roku 2011 zvýšila Avia výrobu o 60 procent.
Typ vozidla (ČR) | 2012 (v mil.) | 2011 (v mil.) |
osobní a malá užitková | 1 174 267 | 1 195 981 |
užitková a nákladní | 1 454 | 1 302 |
autobusy | 3 217 | 3 562 |
motocykly | 2 319 | 1 155 |
celkem motorová voz. | 1 181 257 | 1 201 000 |
přívěsy a návěsy | 19 475 | 19 779 |
silniční voz. celkem | 1 200 733 | 1 220 779 |
Produkce motocyklů v týnecké Jawě se zdvojnásobila na 2319 strojů. Růst výroby u firmy Jawa Moto pokračoval již třetí rok za sebou.
"Vzhledem k tomu, že evropský trh osobních automobilů i nákladních vozidel poklesl v roce 2012 o více než sedm procent a výhledy pro rok 2013 nejsou příliš optimistické, je logické, že letošní čísla o výrobě vozidel v ČR budou do jisté míry ovlivněna vývojem prodejů, především na trzích jednotlivých evropských zemí," dodal Jahn.
Celková hospodářská situace v Evropě má podle něj dopad i na další průmyslové obory, takže domácí automobilový průmysl se bude i nadále podílet zhruba 20 procenty na průmyslové produkci i exportu ČR.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist