Jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr – takové mají být průměrné emise evropských automobilů podle návrhu Evropské unie. Zatímco ochránci životního prostředí se těší na „zelenější“ auta, Institut pro dopravní prostředky (IKA) na univerzitě v německých Cáchách v poslední studii spočítal, že vozy podraží až o 3600 eur. A tuto cenu zaplatí spotřebitelé.

Cíl Evropské komise snížit emise na 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2020 přitom studie považuje za „velmi těžko dosažitelný“. Pokud mají automobilky tento limit splnit, při současných technologiích vynaloží na výrobu jednoho vozu o 2800 až 3600 eur víc.

Odhad studie je přitom v ostrém kontrastu s oficiálním stanoviskem Bruselu – eurokomisařka pro klimatickou politiku Connie Hadegaardová tvrdí, že už jen méně časté tankování, které čistější technologie slibují, vykompenzuje vyšší vstupní náklady.

Úspora nevykompenzuje vyšší cenu

Vědci z Cách však nesouhlasí – nižší spotřeba sice přinese úsporu, ale jen okolo 1900 eur za šest let, což vyšší pořizovací cenu ani zdaleka nevynahradí. „Rozdíl ponesou spotřebitelé,“ konstatuje studie. V opačném případě by totiž náklady nesla automobilka, které by tak klesla marže.

Toho se bojí německé ministerstvo hospodářství, podle něhož nižší marže „přiškrtí inovace v sektoru“, protože výrobcům na výzkum zůstane méně peněz.

Odborníci upozorňují, že cíl Evropské komise je splnitelný pouze v případě, kdy razantně poroste podíl aut na alternativní pohon, například elektromobilů. To však příliš pravděpodobné není. Kritika snah unie tak sílí. „Politika by měla nové technologie podporovat, ale není schopná si jejich vyvinutí vynutit,“ uvedl německý europoslanec Holger Krahmer.

„A už vůbec by neměla technologie, které ještě nejsou připravené na masové použití, trhu předepisovat,“ dodal s tím, že spotřebitelé se při nákupu nerozhodují na základě emisí. Poukazuje na to, že nejvíce snižují emise automobilky Fiat a PSA Peugeot Citroën, které mají v současnosti problémy.