České aerolinie dál mají problémy. Poslední tři roky přežily jen díky tomu, že svůj provoz financovaly ze státních podpor a z prodejů majetku.
Už ale nemají co prodávat a musí dokázat vydělat si na svůj vlastní provoz. Prodej části akcií Korean Air to sám o sobě nezaručuje.
S čím Korean Air pomůže
Nejprve je třeba se ptát, čím ČSA pomohou Korejcům. Ti budou moci svou síť rozšířit o síť ČSA. Tedy nabídnout lety i tam, kam se přímý let ze Soulu nevyplatí. Zároveň Korejci získají i určitou formu zálohy pro případ, že lety do hlavních evropských metropolí budou přetíženy.
Pokud bude plné letadlo z Koreje do Paříže, budou moci nabídnout i přestup v Praze. To se ale již děje a k této formě spolupráce by došlo i bez toho, aby Korean musely kupovat podíl v ČSA.
Za oněch 2,7 milionu eur, které za podíl v ČSA platí, ale získají partnera v Evropě, který bude moct v mimořádných situacích pomoci s letadly, posádkou nebo zázemím. A samozřejmě, že Korean od spolupráce očekávají i to, že ČSA dokáže do letadel Korean dostat i své zákazníky.
Z toho vyplývají i přínosy pro ČSA. Korean přivedou nové cestující na linky z Prahy do západní Evropy. To zvýší obsazenost těchto letadel a v řadě případů může jít o zlom mezi ztrátou a ziskem.
Vláda schválila prodej ČSA. Prodá 44procentní podíl Korean Air za 67,5 milionu korun - čtěte ZDE
Marta Guthová: Korejský zájem o vstup do ČSA nás těší. Cena není podstatná - čtěte ZDE
Letiště Praha očekává, že přibudou stovky tisíc cestujících. Jednoduché to ale nebude, pokud ČSA odlety spojů do západní Evropy příliš přizpůsobí požadavkům cestujících ze Soulu, může tím přijít o české cestující, kterým může vyhovovat jiný čas odletů – například u konkurence.
Jisté ale je, že ČSA získá cennou hotovost prodejem letenek do Koreje, Japonska nebo Austrálie. Stejný efekt už měla i linka do Abú Dhabi, odkud pak ČSA prodávaly navazující spoje aerolinií Etihad. Platí totiž, že zatímco letenky po Evropě stojí málo a kupují se poměrně na poslední chvíli, dálkové lety stojí násobně více a lidé si je kupují řadu měsíců před odletem.
Šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák také očekává, že bude moci díky Korean a jejich velikosti levněji pořizovat letadla.
S čím Korejci naopak ČSA nepomohou a další podrobnosti si můžete přečíst ve středečních Hospodářských novinách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist