Český telekomunikační úřad (ČTÚ) chystá správní řízení s mobilními operátory kvůli nepřehledným smlouvám, které uzavírají se zákazníky. Smlouvy jsou podle ČTÚ nesrozumitelné a složité. Regulátor na nedostatky operátory upozornil již v únoru, ti je ale neodstranili.

Smluvní dokumentace mobilních firem je podle předsedy ČTÚ Pavla Dvořáka zbytečně rozsáhlá. Obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem.

Analýza ČTÚ upozornila také na nedostatečné zapracování některých náležitostí stanovených zákonem, například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb.

Úřad shledal nedostatky rovněž ve způsobu provádění jednostranných změn smluvních podmínek a v postupech informování účastníků o těchto změnách. ČTÚ dále nalezl nedostatky v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích uplatňovaných vůči účastníkům.

"V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace," uvedl Dvořák.

ČTÚ požaduje, aby účastník měl v okamžiku uzavření účastnické smlouvy k dispozici její stručný, přehledný a srozumitelný návrh. Ten bude obsahovat pouze ty podmínky, které se přímo týkají účastníkem zvolených služeb a jím zvoleného tarifu.

Účastník musí mít zároveň možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně, často pouze na možnost určenou operátorem. To se týká například kopírování dokladů, používání osobních údajů nebo aktivace přímo nevyžádaných služeb.