V letošním prvním čtvrtletí čínští turisté v Česku utratili v průměru 12 457 korun, dvakrát víc než turisté z Ruska. Vyplývá to ze statistik podaných žádostí o vrácení DPH při nákupech zahraničních turistů mimo EU nad 2000 korun, které zprostředkovává společnost Global Blue.

„Hodnota nákupů čínských turistů patří k nejvyšším ze všech sledovaných zemí,“ říká Petr Klicpera z agentury CzechTourism. I proto v České republice přibývají iniciativy, které by pomohly zajistit větší příliv čínských turistů primárně do Česka.

Aktivní je v tomto směru podnikatel a lobbista Karel Muzikář starší. Právě on inicioval memorandum o partnerství Prahy s třináctimilionovým čínským městem Guangzhou, které v dubnu slavnostně podepsal primátor Bohuslav Svoboda. A nyní Muzikář tlačí na další část svého plánu: na benevolentnější českou vízovou politiku ve vztahu k čínským turistům.

„Myslím, že máme kapacitu na to, abychom ročně vydali vízum sto tisícům Číňanů,“ říká. Jeho firma Comenius by na tom chtěla profitovat: nabízet průvodcovské služby v čínštině, provozovat incomingovou agenturu a zprostředkování víz přímo v Číně. České úřady se většímu počtu vydávaných víz nebrání, výrazný nárůst prý ale čekat nelze.

„Číslo sto tisíc víz v tuto chvíli nepovažujeme za reálné. I vzhledem k jen pozvolnému nárůstu žádostí,“ říká Richard Krpač, velvyslanecký rada české ambasády v Číně, který jinak čínskou incomingovou turistiku považuje za velmi perspektivní.

Významným impulzem pro větší příliv turistů z Číny by bylo zavedení přímé letecké linky. „Naše velvyslanectví v Pekingu otevření linky podporuje a zmiňuje ji při všech relevantních jednáních,“ ujišťuje Richard Krpač. A podle ČSA není vznik takové pravidelné linky nereálný. Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka aerolinie „v této chvíli intenzivně analyzují možnosti zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Čínou“.


 

obalka Ekonom 212013- Bude čínské turisty přepravovat z Pekingu do Evropy i rychlovlak?

- Co Číňany v Evropě zajímá?

- A jaké překážky čínským turistům momentálně klade EU?

Více informací o tom, jak Česko otevírá Číně dveře dokořán, najdete v novém čísle týdeníku Ekonom (21/2013).

Zbývá vám ještě 0 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se