Evropská investiční banka (EIB) půjčí francouzskému výrobci aut Renault 400 milionů eur (10,4 miliardy Kč) na vývoj nové generace aut šetrných k životnímu prostředí. Peníze půjdou podle EIB mimo jiné do vývoje lehčích materiálů pro automobily, napsala v pondělí agentura Reuters.
O víkendu oznámila ukončení činnosti izraelská společnost Better Place, která je jedním z partnerů Renaultu při rozvoji elektrických aut. Better Place se s Renaultem spojila v roce 2008 a jejich cílem bylo vytvořit síť stanic, kde by bylo možné elektromobily dobíjet a zároveň vyměnit baterii elektrického auta od Renaultu za novou, dobitou.
Better Place a Renault si od možnosti rychlé výměny vybitých baterií za nabité slibovaly, že se díky tomu více rozšíří obliba elektrických aut. Zájem o tyto vozy se však výrazně nezvýšil - místo plánovaných 100.000 aut se jich zatím podařilo v Izraeli prodat jen zhruba 900, dalších asi 400 se jich prodalo v Dánsku. Tyto dvě země byly vybrány jako pilotní, tedy aby se v nich účinnost projektu vyzkoušela.
Renault uvedl, že likvidace společnosti Better Place jeho plány v oblasti elektromobilů nenaruší. Renault chce společně s partnerskou automobilkou Nissan do elektromobilů do roku 2015 investovat zhruba čtyři miliardy eur (přes 100 miliard Kč).
Elektromobily propaguje i německá kancléřka
Německá kancléřka Angela Merkelová potvrdila, že plánuje dostat do konce tohoto desetiletí na německé silnice milion elektromobilů, a to navzdory slabému zájmu ze strany spotřebitelů. Merkelová to řekla na konferenci o elektromobilitě v Berlíně, kterou uspořádala vláda.
Elektromobily Tesla jsou poprvé po deseti letech v zisku. Prodej táhne sedan Model S - čtěte ZDE
Automobilky opouštějí pohon na elektřinu, hledají nové možnosti - čtěte ZDE
V loňském roce se v Německu prodalo méně než 3000 elektromobilů. Německo je přitom největším automobilovým trhem v Evropě s prodejem přes tři miliony vozů ročně.
Elektromobily byly kdysi považovány za technologii, která povede k revoluci v automobilovém průmyslu a časem vytlačí vozy s klasickým benzinovým pohonem. Prodej elektromobilů však zůstává na nízké úrovni kvůli vysokými nákladům a omezené délce jízdy, píše agentura Reuters.
Podle průzkumu německého autoklubu ADAC se nyní němečtí motoristé staví k elektromobilům mnohem skeptičtěji než před dvěma lety a jsou méně ochotni smířit se s potížemi, jako je například dlouhá doba nabíjení baterie.
Německý automobilový průmysl hodlá do alternativních pohonů během příštích tří až čtyř let investovat zhruba 12 miliard eur (přes 300 miliard Kč).
"Jízda na elektřinu již není vizí, je to realita," uvedl prezident německého svazu automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. "Na našich silnicích jsou již tisíce takových vozů a do konce příštího roku budou mít německé automobilky v prodeji minimálně 16 sériově vyráběných elektromobilů," dodal.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist