Nákladní auta odvozené od modelu značky Avia se už nebudou vyrábět v pražských Letňanech, ale v Indii. Firma tam chce přenést i výrobní zařízení a duševní vlastnictví. Koncern chce pražskou výrobu zrušit úplně a rozprodat budovy i pozemky.
Skupina Ashok Leyland má v létě uvést na indický trh automobily odvozené od modelu značky Avia. Vyrábět se budou v tamní továrně.
Se spuštěním montážní linky a výrobou dílů pomáhají odborníci z pražské firmy Avia Ashok Leyland. Ta však za leden až duben letošního roku sama zhotovila jen čtyři kompletní vozidla, vykazuje řadu příznaků podniku v hluboké krizi a podle několika neoficiálních informací týdeníku Ekonom letos uzavře své brány.
„Koncern Ashok Leyland nedávno rozhodl, že zruší výrobu nákladních aut v pražských Letňanech, demontuje výrobní zařízení a rozprodá budovy i pozemky,“ řekl Ekonomu představitel velké české firmy s úzkými vazbami na indický automobilový průmysl, který si nepřál být jmenován. Veškeré duševní vlastnictví se podle něj převede do Indie, kde Ashok Leyland právě začíná montovat obdobný model.
Výkonný ředitel letňanské automobilky Tomáš Jiřička prohlásil, že se o záležitosti nebude vůbec bavit. Na konkrétní dotazy týdeníku Ekonom reagoval už v březnu tohoto roku strohým anglicky psaným oznámením, že česká firma již nehodlá odpovídat na žádné jednotlivé otázky.
Auta se prodávají dál, zatím ze zásob
„Z psychologického hlediska určitě není snadné zůstávat ve funkci šéfa společnosti, která se začala docela úspěšně zvedat, a najednou ji někdo zařízl,“ obhajuje Jiřičkovy reakce jeden z jeho někdejších kolegů.
„Produkce pouhých čtyř kompletních aut za čtyři měsíce asi nesvědčí o dobré perspektivě,“ připustil prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. „Domnívám se, že zaměstnanci letňanské automobilky mohou případně najít dobré uplatnění například ve firmách, které vyrábějí automobilové díly,“ dodal. Avia přitom ze sdružení na přelomu roku vystoupila.
Prodeje vozů této značky zatím stále běží, a to hlavně ze zásob. Podle zdroje Ekonomu však Ashok Leyland hodlá obdobná vozidla ze svého indického závodu v budoucnu vyvážet téměř do celého světa, ale nikoli do zemí Evropské unie.
Avia loni vyrobila asi tisíc aut (v osmdesátých letech jich bývalo kolem 17 tisíc ročně). Hranice rentability závodu je tři tisíce kusů a koncern Ashok Leyland při svém vstupu do pražské automobilky dokonce předpokládal, že se od roku 2009 dostane na úroveň pěti tisíc.
Více čtěte v týdeníku Ekonom, který právě vychází.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist