Dopravce prodělal loni téměř dvě miliardy korun, čímž stáhl do výrazné ztráty celou skupinu České dráhy. Za prvních pět měsíců letošního roku sice vykázal zisk 200 milionů korun, avšak hlavně kvůli prodejům majetku. Objem přepravy ČD Cargu dlouhodobě klesá, neboť soukromníci jsou aktivnější v tendrech na velké zakázky. Hlavně se jim daří vítězit v soukromém sektoru, protože jsou schopni stlačit ceny.

Nárůst podílu soukromých nákladních přepravců na železnici potvrzují čísla Správy železniční dopravní cesty. Zatímco ČD Cargo mělo ještě předloni 85procentní podíl na celkové přepravě po železnici, loni už to bylo o pět procentních bodů méně. Naproti tomu největší konkurent státního dopravce a leader mezi soukromníky, společnost AWT, v níž má podíl podnikatel Zdeněk Bakala, majitel společnosti Economia, která je vydavatelem týdeníku Ekonom, zvýšila loni dopravní výkon o třetinu. Celkem tento dopravce po železnici přepravil 1,189 miliardy tunokilometrů.

"Letos očekáváme další nárůst přepravní vzdálenosti. Chceme poskytovat komplexní služby železniční a kombinované dopravy v regionu střední a východní Evropy. Právě v komplexních službách velkým průmyslovým společnostem napříč různými státy spatřujeme největší potenciál pro náš další růst. A to zejména v autoprůmyslu, ocelářství nebo dopravě uhlí," říká manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Největší nárůst zakázek firma zaznamenala zejména v případě surovin a produktů chemického průmyslu.

 


obalka ekonom282013- Kteří další soukromníci si na železnici polepšili?

 

- Jaký je zájem o nové vozy a lokomotivy?

- A jaký je největší problém české železniční přepravy zboží?

Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 11. července.