Jeho první podnikatelský záměr spočíval v tom, jak si lépe zapamatovat cizí slovíčka. Během studií na vysoké škole na něm společně s kamarádem pracovali, dnes je projekt Keepinhead.com základem úspěšného byznysu. V roce 2009 vyhrál studentskou kategorii soutěže Nápad roku, jejímž mediálním partnerem je týdeník Ekonom.
I další projekt dnes osmadvacetiletého Františka Churého vyšel z vlastní potřeby, a tou byl překladový slovník pro mobilní telefony. Až poté následovala poptávka z Indie a Nigérie, odkud dodnes pochází nejvíce uživatelů. Dnes si některý ze slovníků Dictionary9.com instaluje milion lidí měsíčně.
A to jsou jen dva projekty, o dalších František Churý přemýšlí, anebo je má v různé míře rozpracované. Podnikání pro něj není cestou k vydělání peněz, ale spíše životní styl. "Žijeme jednoznačně v té nejlepší možné době. Máme spousty příležitostí i svobodu. Ale o to je někdy těžší stanovit si, za čím chcete jít, a mít motivaci i disciplínu toho dosáhnout," říká.
Pracovní den má rozplánovaný po 30 minutách. Po každé půlhodině mu "pípne" mobil a on si během několika vteřin zapíše, co právě dělal. Večer před spaním pak celý den ještě jednou prochází a porovnává své plány s realitou. "Snažím se žít v reálném světě a neutíkat do toho virtuálního," říká. Nekouká na televizi ani nehraje počítačové hry. "Kromě návštěvy kina jsem letos neviděl žádný film a ani jediný díl nějakého seriálu. Zrovna tak jsem neotevřel Blesk ani jiný bulvár." Bydlí s několika dalšími mladými podnikateli ve společném bytě, jde o projekt komunitního bydlení Techsquat.com.
Vystudoval osmileté gymnázium v Kroměříži, následovala informatika na pražské VŠE a navazující magisterské studium na Masarykově univerzitě v Brně. Trochu lituje, že nešel studovat do zahraničí, třeba jako jeho sestra. "Na VŠE i MU učí lidé, kteří v životě nepodnikali a často ani nepracovali. Mají vše načtené z knížek a chybějí jim zkušenosti. Na druhou stranu mají tyhle školy výhodu, že jsou poměrně lehké, takže můžete zároveň studovat i podnikat. Pokud tedy studium neprochlastáte, což se celkem hodně lidem povede," usmívá se.
Motivace? "Mojí motivací je mít děti a přispět k tomu, aby vyrůstaly v ještě o něco lepším světě než já," říká. Děti pochopitelně souvisejí s tím, že chce mít i stálou životní partnerku. Má za sebou několik vztahů, ale tu pravou ještě nenašel. Rozhodl se na to jít tedy systematicky, podobně jako na podnikání, a prý není vyloučeno, že z toho bude i další webový "projekt". Podrobnosti si zatím nechává pro sebe.
Další příběhy mladých podnikatelů najdete v každém čísle týdeníku Ekonom.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.