Stát pošle v úterý na problémový úsek dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší kontrolu. Dohodli se na tom v pondělí zástupci státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic s ministrem dopravy Zdeňkem Žákem. Kontroly se má účastnit vedení resortu, fondu dopravy i ŘSD.

Modernizace úseku se nedávno zastavila, když zhotovitelská firma OHL ŽS požadovala proplacení víceprací kvůli údajně horšímu stavu komunikace, než předpokládal projekt. Ministr Žák poté firmě pohrozil vypovězením smlouvy, pokud práce neobnoví. OHL dnes oznámila, že začne znovu stavět v úterý v osm hodin ráno.

"Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek," uvedl ministr.

Státní kontrola je jedním ze sedmi bodů, na kterých se v pondělí státní investorské organizace s ministrem dohodly. Body mají vést k udržení nákladů na práce nad rámec schválených dopravních projektů pod kontrolou.

Podle dohody budou nyní náklady na vícepráce odsouhlaseny dopředu, nikoliv zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost.

Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovně-právní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

Po odstranění betonových desek z krajnice vozovky na úseku D1 se ukázalo, že je dálnice v horším stavu, než s jakým počítal projekt oprav. Únosnost na krajnicích je menší, a nelze tak položit nový povrch ani v jednom jízdním pásu. Proto OHL stavbu zastavila.

Mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková odpoledne sdělila, že se firma s ŘSD dohodla na technickém způsobu řešení opravy.