Největší země Latinské Ameriky přitahuje české exportéry. Ekonomický růst Brazílie sice z pěti procent před pár lety kvůli krizi zpomalil na procento, trh šesté největší ekonomiky světa je ale stále velkou příležitostí pro české firmy.
A to nejen ty tradiční průmyslové, které do Brazílie z Česka vyvážejí stále nejvíc, ale i mladé firmy z rozličných oborů.
V Sao Paulu právě v těchto dnech probíhá veletrh FENASAN věnovaný vodě a životnímu prostředí. Účastní se jej několik českých firem, včetně asi v Brazílii nejúspěšnější české společnosti Centroprojekt.
"Brazilská dceřiná společnost zlínského Centroprojektu dodává úpravny a čistírny odpadních vod na klíč. Jejím nejaktuálnějším projektem je dodávka úpravny vody pro Sao Paulo v hodnotě 500 milionů korun," řekl IHNED.cz předseda představenstva firmy Vladimír Kudela.
"Sektor životního prostředí v Brazílii je pro české firmy velmi perspektivní. Zejména oblast zpracování vody a tuhých odpadů. Otázka životního prostředí je v Brazílii stále více diskutována a do tohoto odvětví je též hojně investováno, proto by se české firmy o tento trh měly zajímat a připravovat se na možný vstup," potvrzuje Marek Zmrzlík, ředitel kanceláře CzechTrade v Sao Paulu, která pomáhá českým exportérům, především menším a středním firmám.
Ceny kávy jsou rekordně nízko, pěstitelé v Brazílii mění plantáže na pastviny - čtěte ZDE
Likérka Jelínek chce pryč ze ztrát. Vyvážet se chystá na Filipíny či do Venezuely - čtěte ZDE
Veletrhu se účastní také česká společnost Vapo, která dodává techniku potřebnou při opravě havárií kanalizačních potrubí, nebo nejvýznamnější česká strojírenská skupina Vítkovice.
"I přes to, že v Brazílii již reálné obchody několik let máme, snažíme se ještě víc prosadit především v oblastech jako energetika, metalurgie, petrochemie či CNG. Na veletrhu FENASAN, který je zaměřen speciálně na segment vody a vodohospodářství, se budeme snažit prosadit se speciálními smaltovanými nádržemi na skladování různých druhů vod – pitné, slané, protipožární – či s aplikacemi čistíren odpadních vod," upřesňuje Petr Suchoň, obchodní ředitel Vítkovic pro Jižní Ameriku.
A jak si na tom stojí český export do Brazílie celkově? Podle statistik tvoří největší položku českého vývozu do Brazílie autodíly a čerpadla.
"Ano, největší vývozní položkou jsou autosoučástky v rámci koncernu Volkswagen. Co se však týče vozu Škoda, tak ten na trhu není," upřesňuje šéf místní kanceláře CzechTrade.
"Důležitou položkou jsou i zmiňovaná čerpadla a v poslední době se významnou položkou českého vývozu stala i zařízení pro nemocnice. Velký úspěch zaznamenala v Brazílii v poslední době např. lehátka firmy Linet," dodává Zmrzlík.
Nechybějí dva typické exportní produkty ČR – sklo a pivo. Nadějně si vedou výrobce luxusních lustrů Lasvit i tradiční producent českého skla Crystalex. V sektoru prémiových piv se prosazuje například značka Bernard.
V poslední době se zde prosazují i menší a střední české firmy z oborů, jako je IT.
Mezi nadějnými je například společnost Cybergenics, která se specializuje na tvorbu e-shopů. V zemi má už desítky klientů. Zajímavě se podle Marka Zmrzlíka jeví také firma Level a její zařízení na dálkové sledování vozidel či nemovitostí. Brazílie se totiž stále potýká s vyšší kriminalitou v některých oblastech.
Firma vzbudila zájem na nedávném veletrhu BITS v Porto Alegre a rýsují se pro ni nadějné projekty jak v Brazílii, tak v dalších latinskoamerických zemích.
Z dalších oblastí kontrakty v Brazílii uzavřela firma MMmcité, která vyrábí designové součásti městského mobiliáře. Do měst Salvador a Pelotas už míří kontejnery s lavičkami, odpadkovými koši a květináči.
Firma Houfek sem dodává stroje na zpracování dřeva.
Velká šance - veřejná doprava
Další příležitost prosadit se v téměř dvousetmilionové zemi budou mít české firmy na podzim, kdy se také v Sao Paulu koná nejvýznamnější železniční veletrh Latinské Ameriky, Negócio nos Trilhos.
Veletrh je určen zejména odborné veřejnosti a jeho účastníky jsou výrobci železničního vybavení, provozovatelé železnic, metra a metropolitních vlaků, logistické firmy a přepravci. Loni se jej účastnilo 180 firem ze 17 zemí včetně České republiky.
Infrastruktura, která zůstává pro Brazílii Achillovou patou, je podle Zmrzlíka velice perspektivním oborem.
"Současná vláda připravila celou řadu projektů, kterými chce tuto situaci zlepšit, hodlá vystavět tisíce kilometrů dálnic a železnic, vybudovat nové přístavy a letiště.
Infrastruktura obecně a výstavba železnic, metra a vlakových spojení je v Brazílii jedním z nejrychleji rostoucích odvětví, zejména v souvislosti s přípravami Brazílie na MS ve fotbale 2014 a na olympijské hry v roce 2016, a také v souvislosti s vládními infrastrukturními programy," uzavírá ředitel brazilského zastoupení CzechTrade.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist