Most přes Vltavu v pražské Troji bude stát třikrát tolik, než předpokládal prvotní projekt. To je hlavní důvod, proč reálně hrozí, že se po něm v dubnu příštího roku nerozjedou auta a tramvaje, jak bylo původně v plánu.
Pro hlavní město by to znamenalo nepříjemnou dopravní komplikaci. Takzvaný Trojský most je totiž logickou součástí tunelového komplexu Blanka, který se pro veřejnost otevře právě na jaře. Problém nevězí v tom, že by stavaři nestíhali, ale v obavách pražských politiků, kteří se bojí za most zaplatit. Na pomoc si dokonce přizvali i dvě právnické kanceláře.
Radní se totiž děsí možného porušení zákona o veřejných zakázkách, který nařizuje, že dodatečné práce nesmí přesáhnout pětinu původní ceny. A to se v případě Trojského mostu dost možná dodržet nepodařilo.
Původní plány počítaly s cenou 400 milionů korun. Jenže magistrátní úředníci, starající se o městské investice, si posléze objednali u společnosti Metrostav složitější cestu přes Vltavu. Za trojnásobnou cenu. Tato klíčová změna se odehrála v době, kdy metropoli ještě vedl primátor Pavel Bém (ODS). Ten svůj podíl na prodražení mostu před časem odmítl.
"Je postavený jiný most, než se měl stavět. To je realita a my se s tím musíme vypořádat. Mléko bylo rozlito a musíme ho uklidit. Do září se rozhodneme, co bude dál," říká současný pražský radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09). Spuštění samotné Blanky v řádném jarním termínu podle něj ohrožené není.
Obvinění kvůli Opencard nahání strach
Z atmosféry mezi magistrátními politiky je znát, že nejde jen o samotný most, který odvede část aut z tunelu směrem do Holešovic. Nejde jen o dopravní komplikaci. Letos na jaře vyšetřovatelé obvinili pražské radní kvůli jedné ze smluv ke kartovému projektu Opencard.
Proto politici raději v citlivých záležitostech volí opatrnost, aby znovu nevzbudili zájem policie. Zatím za most přišlo z městské pokladny na účet Metrostavu jen 400 milionů. Tedy cena původního mostu. Zda Praha zaplatí i zbývajících zhruba 800 milionů, by měly naznačit právní analýzy, které si zástupci hlavního města objednali.
"Zhodnotí situaci a navrhnou řešení," vysvětluje Jan Beránek, který na pražském magistrátu vede Odbor městského investora. Tedy oddělení, které má na starosti klíčové městské zakázky – včetně tunelu Blanka.
Řekněte, kdo vás vlastní, žádá Praha po Škodě Transportation. Kupuje od ní tramvaje - čtěte ZDE
Pražské Výstaviště může mít stamilionové tržby, plánují politici. Zaměří se na festivaly - čtěte ZDE
Názory právníků dostanou pražští politici do dvou týdnů. Analýzu provádí kancelář Squire Sanders, oponentní posudek pak právníci ze společnosti White&Case. Hotoví by měli být do dvou až tří týdnů. Jejich analýzy budou stát podle Beránka řádově stovky tisíc korun.
Ředitel investičního odboru připouští i krizovou variantu. Tedy že právníci upozorní na případné porušení zákona a proplacení téměř hotové stavby nedoporučí.
"Tu variantu máme na paměti, ale zatím počítáme s tím, že najdeme řešení, abychom s Metrostavem srovnali účty. Nezprovozněný Trojský most znamená i hromadu dopravních problémů. Jsem optimista, počítám s variantou, že se všichni dohodnou," věří Beránek.
Expert: Most uleví přetíženým křižovatkám
Trojský most je zhruba z 98 procent hotový. Tramvaje po něm měly začít jezdit letos v listopadu, jenže město nedalo pokyn k výluce na trati nutné pro další práce. Elektrické soupravy tak stále jezdí po provizorním mostě ze sedmdesátých let – takzvaném Rámusáku.
"Kdyby výluka tramvají začala v září, tak bychom stihli dodělat Trojský most do spuštění Blanky na konci dubna 2014. Ale pokud magistrát souhlas nevydá, my nezačneme pracovat a jezdit se nebude," upozorňuje mluvčí stavební firmy Metrostav František Polák.
Zároveň říká, že město za most neplatí už od loňského roku. "Staví se most, který si náš zákazník objednal. Nikdo si na něj nestěžuje. Je hezčí než ten původní, ale samozřejmě o 800 milionů dražší," připouští Polák.
Dubnový termín spuštění samotného komplexu Blanka – jehož stavba vyjde daňové poplatníky na téměř 37 miliard korun – se zatím nemění. Bez Trojského mostu ale nebude úplný a nebude fungovat správně.
"Most hraje významnou roli. Jeho absence se neprojeví jen v bezprostředním okolí, ale nepřímo i jinde. Každá paralelní cesta přes Vltavu znamená odlehčení pro přetížené křižovatky, kterým by uškodilo, kdyby se Trojský most nepodařilo otevřít," dodává dopravní expert František Lehovec z ČVUT.
Výstavba Trojského mostu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist