Československo bývalo výrobou lodí známé po celém světě. Velké loděnice nicméně pod zahraničními majiteli postupně upadají, zakázky ubývají. Z loděnic v Libni je například bytový komplex, v Děčíně už prakticky dělají jen opravu a údržbu. Ostatní se musí hodně snažit a některým se to i daří.

"Dodávali jsme především pro říční plavbu do Ruska. Československé loděnice v Komárně vyráběly lodě prakticky pro všechny evropské řeky. Dodnes, když se svezete na hotelové lodi v Rusku, najdete na ní cedulky poukazující na výrobu v Československu. To už je ale dávno minulost," říká Jiří Belinger, předseda Asociace lodního průmyslu v ČR.

Miliardové obraty české lodní výroby se i díky tomu stávají minulostí. V roce 2012 se v Česku prodaly lodě za 1,5 miliardy korun. Zhruba 7,5 procenta z tohoto obratu (200 milionů korun) patřilo lodím vyrobeným u nás. Výrobci tuzemských lodí drtivou většinu součástí pořizují z domácích zdrojů, dovážejí se prakticky jen motory.

Prodeje dovážených (často i použitých) lodí pak ovlivnila krize, v mnoha případech donutila výrobce snížit ceny, dokonce i přesouvat výrobu, například do Polska. "Česko se tomuto trendu částečně vyhýbá. Naše lodě jsou obecně menších rozměrů, ty se kupují prakticky vždy nové. Stejně jako u automobilů se nižšího segmentu krize tolik nedotkla. Čeští výrobci měli relativně dobrý rok," komentuje to Belinger.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Z pohledu finančního objemu mají v prodejích u nás největší podíl velké rekreační lodě, které míří například na moře. Jedna taková luxusní jachta stojí mezi 10 až 50 miliony korun, Čechů vlastnících takové lodě je podle Belingera v Chorvatsku a Itálii poměrně hodně. Luxusnější jachty ale kupují i firmy. Týká se to zhruba každé desáté prodané lodě.

Nákladní plavba a tím i výroba v tomto segmentu jsou u nás utlumeny prohraným soubojem lodní dopravy s železnicí a kamiony. "Rekreační lodě o velikosti 5 až 10 metrů pak zaznamenávají sice vysoký počet prodaných kusů, peněz z nich ale tolik není. Nejvíce lodí se pak vyrábí pro rybáře, kanoisty, rafting apod. Nafukovací čluny jdou do stovek kusů," dodává Belinger.

Veškeré motorové lodě, které se prodávají v Evropě, musí v posledních letech splňovat přísná ekologická pravidla stanovená Evropskou unií, podobně jako je tomu u aut. Nové lodě z Česka mají často katalyzátory, prosazují se u nich i hybridní pohony. Na střechách těchto lodí jsou často solární panely, ve srovnání s automobily dávají podle výrobců daleko větší možnosti využití.


V Česku se ročně vyrobí lodě za 200 milionů korun. Pro "seriál IHNED.cz o výrobě lodí v Česku" připravujeme rozhovory se zástupci společností Gumotex, Marine Nové Město a Vari marine Libice nad Cidlinou. Najdete je v příštích týdnech na HNByznys.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist