Československo bývalo výrobou lodí známé po celém světě. Velké loděnice nicméně pod zahraničními majiteli postupně upadají, zakázky ubývají. Z loděnic v Libni je například bytový komplex, v Děčíně už prakticky dělají jen opravu a údržbu. Ostatní se musí hodně snažit a některým se to i daří.
"Dodávali jsme především pro říční plavbu do Ruska. Československé loděnice v Komárně vyráběly lodě prakticky pro všechny evropské řeky. Dodnes, když se svezete na hotelové lodi v Rusku, najdete na ní cedulky poukazující na výrobu v Československu. To už je ale dávno minulost," říká Jiří Belinger, předseda Asociace lodního průmyslu v ČR.
Miliardové obraty české lodní výroby se i díky tomu stávají minulostí. V roce 2012 se v Česku prodaly lodě za 1,5 miliardy korun. Zhruba 7,5 procenta z tohoto obratu (200 milionů korun) patřilo lodím vyrobeným u nás. Výrobci tuzemských lodí drtivou většinu součástí pořizují z domácích zdrojů, dovážejí se prakticky jen motory.
Prodeje dovážených (často i použitých) lodí pak ovlivnila krize, v mnoha případech donutila výrobce snížit ceny, dokonce i přesouvat výrobu, například do Polska. "Česko se tomuto trendu částečně vyhýbá. Naše lodě jsou obecně menších rozměrů, ty se kupují prakticky vždy nové. Stejně jako u automobilů se nižšího segmentu krize tolik nedotkla. Čeští výrobci měli relativně dobrý rok," komentuje to Belinger.
Z pohledu finančního objemu mají v prodejích u nás největší podíl velké rekreační lodě, které míří například na moře. Jedna taková luxusní jachta stojí mezi 10 až 50 miliony korun, Čechů vlastnících takové lodě je podle Belingera v Chorvatsku a Itálii poměrně hodně. Luxusnější jachty ale kupují i firmy. Týká se to zhruba každé desáté prodané lodě.
Nákladní plavba a tím i výroba v tomto segmentu jsou u nás utlumeny prohraným soubojem lodní dopravy s železnicí a kamiony. "Rekreační lodě o velikosti 5 až 10 metrů pak zaznamenávají sice vysoký počet prodaných kusů, peněz z nich ale tolik není. Nejvíce lodí se pak vyrábí pro rybáře, kanoisty, rafting apod. Nafukovací čluny jdou do stovek kusů," dodává Belinger.
Veškeré motorové lodě, které se prodávají v Evropě, musí v posledních letech splňovat přísná ekologická pravidla stanovená Evropskou unií, podobně jako je tomu u aut. Nové lodě z Česka mají často katalyzátory, prosazují se u nich i hybridní pohony. Na střechách těchto lodí jsou často solární panely, ve srovnání s automobily dávají podle výrobců daleko větší možnosti využití.
V Česku se ročně vyrobí lodě za 200 milionů korun. Pro "seriál IHNED.cz o výrobě lodí v Česku" připravujeme rozhovory se zástupci společností Gumotex, Marine Nové Město a Vari marine Libice nad Cidlinou. Najdete je v příštích týdnech na HNByznys.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist