Byla to dlouho očekávaná burzovní premiéra. A začala velmi úspěšně. Nabídka akcií Royal Mail je jednou z největších privatizací ve Velké Británii za několik desetiletí.
Hned po otevření trhu cena za akcii vzrostla na 4,5 libry, což je pozitivní posun o 36 procent.
Britská vláda v pátek oznámila, že cenu pro vstup na burzu stanovila na 3,3 libry, tedy na horním konci původně plánovaného rozpětí 2,6 až 3,3 libry.
Tržní kapitalizaci státní firmy tak kabinet stanovil na 3,3 miliardy liber. Prudký růst akcií ale zřejmě vyvolá debaty, zda není stanovená cena příliš nízká. Ministři si už vysloužili za privatizaci Royal Mail kritiku od opozice, která je obvinila, že chtějí ošidit daňové poplatníky.
Evropské firmy chtějí opět na burzu. Hodnota všech IPO už překonala loňský rok - čtěte ZDE
Privatizace britské pošty Royal Mail začne v příštích týdnech - čtěte ZDE
Proti privatizaci firmy se staví i odbory, které pohrozily stávkou. Na pátek už svolaly protest před londýnskou akciovou burzou.
Po prodeji akcií by měl britské vládě zůstat v poštovní společnosti podíl 37,8 procenta. Pokud ale bude poptávka vysoká, vláda si ponechá jen 30 procent. Zaměstnanci firmy mají získat zdarma deset procent akcií.
Vlády se privatizace bály
Royal Mail třídí a dodává dopisy a balíky. Její součástí ale není národní síť poštovních poboček Post Office, která nabízí poštovní, finanční a další služby. Společnost Post Office je samostatná, s nezávislým vedením a není na prodej.
Příjmy společnosti v loňském fiskálním roce, který skončil v březnu, činily více než devět miliard liber a její zisk se více než zdvojnásobil.
Firmě pomohla přeprava balíků, která výrazně roste díky internetovému prodeji. Naopak přeprava listovních zásilek klesá.
Současná privatizace je už čtvrtým pokusem o prodej společnosti, jejíž červené poštovní schránky jsou známé po celém světě.
V uplynulých devatenácti letech všechny pokusy o prodej firmy ztroskotaly, zejména kvůli sporům uvnitř vlád. Ty se bály, že prodej tak vážené instituce by ve volbách mohl jejich mateřské straně ublížit.
Historie Royal Mail sahá do roku 1516, tedy do doby panování anglického krále Jindřicha VIII. Veřejný poštovní úřad vznikl v roce 1660. První lepicí poštovní známky byly zavedeny v roce 1840.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist