Neodborně a nekompetentně provedené vrty a navíc špatně zvolená metodou. Těmito výrazy hodnotí stavební společnost Eurovia CS důkazy Ředitelství silnic a dálnic (RŠD). Firma Eurovia CS se tím brání proti nedávnému nařčení, že ošidila stavbu ostravské dálnice D47.

Podle ŘSD úsek mezi 153. a 155. kilometrem dálnice D47 u Ostravy postrádá pod asfaltovým povrchem mechanicky zpevněné kamenivo a štěrkokodrť, které mají silnici držet, aby se nepropadla. Ministr dopravy Zdeněk Žák v demisi proto společně s experty rozhodl, že tento kus dálnice se musí zbourat a postavit znovu.

Eurovia jakoukoli odpovědnost či pochybení odmítla. Její ředitel Martin Borovka proto jde v pondělí hájit čest firmy přímo u ministra. Na jednání si nese materiál s řadou protiargumentů, který má IHNED.cz k dispozici.

Společnost se v něm kategoricky vymezuje proti "nevěrohodným a neprůkazným podkladům ŘSD", na základě nichž ministr Žák 24. října informoval o údajných vadách novináře. Podle názoru společnosti šlo o "nekompetentní a neodbornou práci zaměstnanců ŘSD". Mluví také o poškození dobrého jména a možných právních krocích.

V dokumentu Eurovia zmiňuje, že podle předepsaných norem, byla metoda průzkumného vrtu zcela nevhodná a neprůkazná. Navíc prý písemné závěry nemají "kulaté razítko", které by dokazovalo odbornou způsobilost.

Podezřelý je prý také fakt, že "dotyčný materiál údajně chybí ve všech 100 % pořízených vzorků, což je v praxi ojedinělá záležitost dokazující nekompetentnost metody".

Firma navíc argumentuje, že průběh stavby a její jednotlivé kroky probíhají za účasti dodavatele i investora a postup je neustále dokumentován. Každá vrstva stavěné vozovky prý musí podléhat testům akreditované testovací instituce.

Ve zmíněném dokumentu Eurovia všechna potvrzení o kontrolách a testech přikládá. Jde o stavební deníky, protokoly ze zátěžových zkoušek i geodetická měření. Navíc ukazuje vlastní fotografie, podle kterých mají být vrstvy na svém místě a v pořádku.

Problém Eurovia spatřuje také v tom, že ŘSD vrty neprovádělo ve spolupráci s ní a výsledky měření sdělilo veřejnosti dříve než jí samotné. Navíc prý do dnešního dne neobdržela oficiální závěry, které ministr Žák na tiskové konferenci slíbil dodat.

ŘSD vyhrálo arbitráž

ŘSD s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů. Letos na začátku října stát vyhrál první arbitráž. Podle rozhodčího soudu si stavební firmy Eurovia, Skanska a Porr účtovaly za D47 neoprávněně miliony korun.

Stát po firmách původně nárokoval 180 milionů korun, větší část z toho je ale podle rozhodců už promlčená, a tak mají zaplatit jen 12,5 milionu korun.

V srpnu policie odložila trestní oznámení, které ŘSD podalo kvůli podezření z podvodu při stavbě problémového úseku D47 u Ostravy. Podle vyšetřovatelů se ale trestný čin nestal, přestože policie připustila, že zvlněná dálnice nebyla postaven tak, jak stanovovala smlouva o dílo.

Celá D47 vede od Lipníku nad Bečvou, kolem Ostravy a Bohumína k hranicím s Polskem, po napojení na D1 se oficiálně stala její součástí.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist