Stále více měst pořizuje autobusy na zemní plyn. Důvodem je nejen ekologie, ale hlavně ekonomika provozu na CNG. Přechodem z nafty na plyn se totiž ušetří nemalé částky.

„Za rok 2012 jsme díky CNG uspořili 10,8 mil. korun,“ říká Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic. „Provozujeme 20 CNG autobusů a každý najede minimálně 80 tis. km ročně. Celkově tak naše CNG autobusy ujedou více než 1,6 mil. km.“

„V Pardubicích udávají díky CNG úsporu 62 % na každém ujetém kilometru. Také v Jihlavě s CNG autobusy šetří milionové částky,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV.

Dopravní podnik v Jihlavě provozuje 13 CNG autobusů, z toho jsou 2 midibusy. Každý vůz najede průměrně 73 tis. km za rok a díky CNG za minulý rok ušetřil Dopravní podnik města Jihlavy 4,4 mil. korun.

Podpora CNG

V polovině prosince se definitivně dozvíme, zda a kdy dojde k vyhlášení výzvy Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG a i pro výstavbu CNG plnicích stanic.

„Dnes u nás jezdí 423 CNG autobusů, pokud by se ale využila tato dotace, za rok by jich zde mohlo jezdit i dvakrát tolik. Věřím, že dopravci převážně v Moravskoslezském kraji by tuto možnost dotace uvítali a pořídili větší množství CNG autobusů,“ říká Zdeněk Prokopec.

V současné době jezdí nejvíce autobusů na CNG v Prostějově, České Lípě, Táboře, Havířově, Liberci, Ústeckém kraji a v Semilech. Větší počet jich pak jezdí v Pardubicích i v Karlových Varech. Další CNG autobusy jsou v provozu např. ve Znojmě, Přerově, Jablonci, Trutnově, Třebíči, Jihlavě, Plzni, Kladně, Jeseníku, Písku či v Litoměřicích.

Související