Poté co Google koupil společnost vyrábějící roboty a je znám svým vývojem samořiditelného automobilu a zároveň šéf Amazonu Jeff Bezos předpovídá do pěti let doručování zásilek vznášejícími se drony, se do debaty přihlásili i námořníci.
Slovo si vzal Oskar Levander z britské firmy Rolls-Royce a vlastně o stupeň posunul Bezosův nápad. Zboží by totiž mohly převážet bezpilotní (či spíše bezposádkové) dopravní prostředky už dříve a ve větším množství. Mluví totiž o dronových nákladních lodích.
"Samotná myšlenka dálkově řízených lodí není vůbec nová, mluví se o ní už po desetiletí. Rozdíl je ale v tom, že technologie již existují. Dálkové řízení se prosazuje ve všech odvětvích, takže je logické, že se to týká i lodní dopravy," zasazuje Levander nápad do kontextu.
Ačkoli je Rolls-Royce znám spíše jako výrobce leteckých motorů, popřípadě jako značka luxusních automobilů, je tato strojírenská skupina zároveň jedním z největších dodavatelů lodních součástí do světových doků. A Levander ve firmě zastává post vedoucího oddělení námořních inovací.
Lodě dnes již podobně jako letadla z velké části spoléhají na automatické řízení. I tak by ale byly výhody z přechodu na plně bezposádkovou nákladní loď značné. Podle Financial Times by šlo zejména o to, že by loď-dron nemusela mít prostory pro posádku a její zajištění a že by proto mohla být v základu lehčí a zároveň mít více místa pro náklad. Samozřejmě by další úsporu představovala mzda posádky.
Jak již Levander naznačil, větší problém než technologie budou představovat regulace. "Není žádný důvod vyvíjet dálkově řiditelnou loď, dokud tu neexistuje trh, na který bychom ji mohli prodávat," říká manažer britské firmy.
Aero těží z českých dodavatelů. Zisk roste i díky vrtulníkům Sikorsky a Black Hawk - čtěte ZDE
Boj o cestující mezi Prahou a Ostravou pokračuje: Leo Express chce protežovat Moravany - čtěte ZDE
Není podle něj pravděpodobné, že bychom se v nejbližší době setkali s bezposádkovými loděmi na zaoceánských plavbách. Systém mezinárodních plavebních pravidel je totiž poměrně rigidní. Ale "dronové lodě" by mezitím mohly začít působit v pobřežních mořích, která spadají pod jednu jurisdikci. Například v pobřežních vodách USA nebo Evropské unie.
Právě Evropská komise již zadala vypracování nezávislé studie na provoz lodí bez posádek. Aktuální projekt předpokládá lodě, které se budou i po oceánech plavit samostatně do okamžiku, než se přiblíží k přístavu. V tu chvíli by na loď nasedla posádka "externistů".
Zatímco zástupce výrobců, jako je právě Rolls-Royce, vidí v lodích-dronech budoucnost, jejich potenciální zákazníci, tedy rejdaři, jsou opatrnější. "Nejsem velkým příznivcem těchto myšlenek a myslím, že to je ještě hodně vzdálená budoucnost," nechal se slyšet generální sekretář Mezinárodní lodní komory (ICS) Peter Hinchliffe.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist