Tabákové společnosti Philip Morris ČR v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostly tržby bez spotřební daně a DPH o 0,4 procenta na 2,8 miliardy korun. Ke zvýšení firmě pomohl vývoj cen v Česku a na Slovensku a vývoj měnového kurzu.

Proti růstu tržeb působil nižší objem vývozů jiným společnostem skupiny. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH o 3,8 procenta snížily, sdělila firma ČTK.

Objem domácího odbytu meziročně klesl o tři procenta na 1,8 miliardy cigaret. Slovensku naopak vzrostl o 3,4 procenta na 0,8 miliardy. Vývoz se snížil o 19,1 procenta na 3,7 miliardy cigaret.

Tržby z vývozu klesly o 8,9 procenta na 1,1 miliardy Kč, zejména kvůli nižšímu objemu prodeje jiným společnostem ve skupině.

"Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu. Při vyloučení vlivu měnového kurzu celkové tržby z vývozu poklesly o 15,2 procenta," uvedla firma.

Podle analytika BH Securities Petra Hlinomaze jde o opakovaný pokles, který trvá s drobnými výjimkami od druhé poloviny roku 2012. "Jde o mírně znervózňující rys jinak vcelku vyrovnaných předběžných čtvrtletních čísel, když export doposud v mnohém vyvažoval poklesy trhů v Česku a na Slovensku. Naštěstí cenová politika firmy a oslabení koruny dokázaly podržet tržby v úrovni stejného období loňského roku," uvedl.

Tržby v Česku bez spotřební daně a DPH se za první tři měsíce meziročně zvýšily o 3,8 procenta na 1,1 miliardy Kč. Jde především o důsledek příznivého vývoje cen. Proti růstu tržeb částečně působil nižší objem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích, zejména v návaznosti na zvýšení spotřební daně a DPH, které byly promítnuty v prodejních cenách v roce 2013.

Podle odhadů Philip Morris ČR celkový trh cigaret v Česku vzrostl do března o 0,1 procenta na 4,3 miliardy cigaret. Tržní podíl firmy v Česku podle průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic klesl o 3,8procentního bodu na 46,3 procenta. Pokračoval pokles tržního podílu levných místních značek a značky Red & White, vzrostl podíl značek L&M, Chesterfield, Marlboro a Philip Morris.

Na Slovensku tržby firmy bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí stouply v eurech meziročně o 9,7 procenta. Prodej se zvýšil díky růstu celkového trhu a tržního podílu Philip Morris Slovakia o 0,7 procentního bodu na 52,4 procenta.

Philip Morris ČR je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v Česku. Zaměstnává přibližně 1100 lidí. S akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist