V úplných začátcích podnikání, kdy není jisté, že se celý projekt rozjede podle plánu, je lepší utrácet opatrně. Hledání příležitostí, kde ušetřit a získat konkurenční výhodu před svými tržními rivaly, bychom se neměli vzdávat ani při již zavedeném podnikání. ProByznys.info přináší desatero, jak a kde ušetřit a získat náskok před svojí konkurencí.
1. Elektronická fakturace
Pořizovat do firmy složitý účetní systém je zejména pro malé firmy a živnostníky jako brát příslovečný kanon na vrabce. Dnes existují cloudové služby, které umožní z jakéhokoli počítače nebo i z mobilní aplikace vystavit a poslat fakturu, hlídat její zaplacení a v případě prodlení i urgovat klienta. Veškeré tyto úkony zvládnou automaticky.
"Překvapuje mě, kolik podnikatelů i živnostníků stále zpracovává faktury ve Wordu nebo Excelu, anebo si pořizují složité účetní programy. Vývoj přitom směřuje k jednoduchým cloudovým aplikacím, které ulehčují vše kolem fakturace,” říká Lukáš Konarovský, spoluzakladatel Fakturoidu.
2. Kanceláře
Pro menší firmy, které chtějí ušetřit na výdajích za pronájem kanceláří, bychom určitě doporučili hledat prostory od přímého majitele, a vyhnout se tak placení provize za zprostředkování realitních kanceláří.
"Je také vhodné poptávat prostory, kde se k nájmu platí paušální služby, tedy žádné roční vyúčtování, pouze pevně daná měsíční částka, a kde je možné rovnou zdarma zřídit i sídlo vaší společnosti. Do začátku je určitě výhodnější si pronajmout menší kancelář s možností například dalšího rozšíření ve stejné budově. Značných úspor se dá dosáhnout také sdílením kancelářských prostorů s dalšími spřátelenými firmami,“ říká František Jiránek, ředitel komerčních projektů PSN.
Jsou vám prostory pro váš byznys těsné? Kdy se vyplatí kancelář koupit, a kdy pronajmout - čtěte ZDE
Podnikat můžete i bez kanceláře. Co takhle zkusit kavárny nebo coworkingová centra? - čtěte ZDE
3. Financování
Ušetřit na nákladech se dá ze začátku hlavně skromností. "Stále dokola mě fascinují začínající podnikatelé, kteří se v začátcích neskromně rozmáchnou, ať už kancelářemi, jejich vybavením, nebo vozovým parkem. V úplných začátcích, kdy není jisté, že se celý projekt rozjede podle plánu, je lepší utrácet opatrně. Chápu, že není vždy možné podnikat z vlastního obýváku, ale ptala bych se na možnost pronajmout si nejdříve jednu kancelář a sdílení nákladů na recepční a zasedací místnost," říká Margareta Křížová, partner v advokátní kanceláři CEAG.
4. Právní poradenství
Množství menších společností zastává názor, že právní služby a poradenství jsou zbytečnými náklady, které svojí výší neodpovídají výsledkům a společnost je nepotřebuje, neboť neúměrně zatěžují již tak nízké zdroje společnosti. Nicméně v dnešním dravém prostředí je řádné nastavení smluvní dokumentace včetně obchodních podmínek a souvisejících aspektů důležitější než kdy dříve.
Většina začínajících společností je přímo závislá na dodávkách a platbách od obchodních partnerů či subdodavatelů. Výpadek očekávaných plateb pak může být pro menší firmy téměř likvidační.
"Odpovídající smluvní dokumentace tomuto může účinně bránit, neboť dává společnosti práva, jak proti takovému negativnímu působení smluvních partnerů (mnohdy ve výrazně silnějším postavení) bojovat. V rámci nastavení relevantní dokumentace lze mimo jiné využít nejrůznějších zajišťovacích institutů, které mohou uvedená negativa eliminovat nebo výrazně snížit," upozorňuje majitelka advokátní kanceláře LP Legal Alice Kubíčková.
5. Sídlo firmy
Jednou z možností pro malou firmu, jak ušetřit, je snížit byrokratickou zátěž a omezit administrativu změnou sídla společnosti.
"Ušetříte čas i peníze. V určitých oborech totiž podnikatele dusí nadměrné papírování. Tomu můžete odlehčit přesunutím hlavní činnosti do země, ve které podnikatele podporují nejen sníženými nároky na administrativu. Navíc se vám otevírají nové příležitosti expandovat na zahraniční trh a získáte rovněž prestiž, díky které můžete například vyjednat lepší obchodní podmínky pro vaši společnost," říká Ondrej Spodniak, partner ve společnosti Zenron Consulting.
V rámci zákonem daných práv můžete ušetřit také na daních. "Daňová optimalizace není daňový únik, a proto je dobré zvážit, zda nevyužít výhod offshore destinací," dodává Spodniak.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist