Novou část pražského metra se podaří postavit o několik miliard laciněji, než se předpokládalo. Prodloužení trasy A z Dejvic k motolské nemocnici mělo stát 22,5 miliardy. "Současné očekávané náklady jsou přibližně 20,2 miliardy korun," říká generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Je to dokonce o miliardu nižší částka, než se kterou se počítalo při odhadech před pěti lety, tedy ještě před zahájením stavby nového úseku podzemní dráhy.

V hlavním městě přitom bylo v posledních letech obvyklé spíše to, že se cena velkých investic postupně zvyšovala - neslavné prvenství v tomto směru drží tunelový komplex Blanka, jehož cena narostla asi o 10 miliard korun.

Většina navýšení u podobných projektů připadá na dodatečné práce. A právě jejich detailní kontrolou ředitel dopravního podniku zdůvodňuje onu úsporu.

"Dopravní podnik v současné době důsledně hlídá veškeré změny a náklady, které mohou v rámci stavby vzniknout. V praxi to znamená, že až po schválení dopravním podnikem dochází k zasmluvnění změn v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, a to na základě kategorizace prací," vysvětluje Ďuriš.

Podnik však ušetřené peníze nebude moci využít jinde - pokud něco ušetří, částku od hlavního města nedostane. A s více než dvěma miliardami nemůže nijak naložit ani Praha. Na dotování stavby metra si totiž vzala účelovou půjčku od Evropské investiční banky a jiným způsobem tyto peníze v podstatě využít nelze.

"Ten úvěr se vyčerpat nemusí. Úspora tedy bude v tom, že tuto část nebudeme muset splácet," uvedl náměstek primátora Jiří Vávra (TOP 09), který má na starost finance metropole. Ta také ušetří na úrocích.

Pro městskou kasu je to příjemné, ale dost vzácné přilepšení. "Mnohem více je případů, kdy bychom chtěli ušetřit, ale přišli jsme ve stadiu, kdy už to technicky nebylo možné," vysvětluje Vávra. A přesně to je podle něj případ komplexu Blanka. "Takový objem úspor jako v případě prodloužení metra A je naprosto ojedinělý," připouští náměstek pražského primátora.

Trasa A, která dnes slaví 36. výročí otevření první části, se o čtyři nové stanice prodlouží již letos v listopadu. Pražany a návštěvníky hlavního města však sveze až na jaře příštího roku. V mezičase se bude stavba přebírat a především testovat, a to včetně zkušebního provozu bez cestujících.

"Nechceme to nějak urychlit, tak aby skutečně všechny části stavby byly před zahájením provozu plně dokončeny, zejména s důrazem na bezpečnost a komfort cestujících," vysvětluje šéf dopravního podniku Ďuriš. Veřejnost by tak dál než do Dejvic měla metrem jezdit na začátku dubna.

V listopadu s nejvyšší pravděpodobností začne také nejdelší přestávka ve výstavbě pražského metra za posledních pět desetiletí. Další na řadě by měla být až zcela nová trasa D spojující s centrem jižní část města. Tato trasa byla odložena právě proto, že se Praha pod vedením primátora Pavla Béma rozhodla dát přednost prodloužení "áčka".

V současnosti se dokončuje dokumentace pro stavební povolení nové linky, ale zatím není jisté, kdy se se stavbou začne. Podle Ďuriše by metro D mělo být, podobně jako současné prodloužení, placeno částečně z evropských peněz: "Z hlediska předpokládaného optimálního čerpání dotace by výstavba měla být zahájena koncem roku 2016."