Strojírenské skupině Škoda Transportation klesl v roce 2013 čistý zisk meziročně o téměř 42 procent na 1,75 miliardy korun. Jeden z největších středo- a východoevropských výrobců vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra utržil loni 14,6 miliardy korun. Oproti roku 2012 je to o necelých pět procent méně.

Jde o auditované a konsolidované hospodářské výsledky podle mezinárodních účetních standardů IFRS, řekla mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá. "Zisky i tržby skupiny považujeme za stabilní a vyrovnané. Finanční výkyvy jsou způsobené dlouhodobým charakterem našich zakázek a především různorodou skladbou produktů. Odhady na letošek ukazují, že se tržby o několik miliard korun navýší," uvedla.

Skupina loni uzavřela zakázky za více než 21,7 miliardy korun, z toho za 20,85 miliardy korun na export. Loňský rok byl z tohoto pohledu pro skupinu přelomový, uvedla mluvčí.

Všechny čtyři hlavní výrobní podniky skupiny Škoda Transportation vykázaly loni výrazné zisky. Nejvíce si pohoršila ostravská Škoda Vagonka, které meziročně klesl zisk o 84 procent, dosáhl výše 175 milionů korun. Polepšila si naopak stěžejní Škoda Transportation Plzeň. Loni utržila 6,5 miliardy korun a její zisk činil téměř 1,1 miliardy korun.

Další z podniků, plzeňská Škoda Electric, výrobce trolejbusů, trakčních motorů a pohonů, utržil loni 3,4 miliardy, meziročně o 100 milionů korun více. Její čistý zisk činil 483 milionů Kč a byl o 20 procent nižší. Šumperská Pars Nova pak měla loni nižší zisk meziročně o 30 procent, vykázala 331 milionů korun a její tržby dosáhly dvou miliard korun.

Největšími loni dohodnutými zakázkami skupiny bylo 60 tramvají pro turecké město Konya v hodnotě 2,6 miliardy korun a šest souprav NIM Express pro Deutsche Bahn za stejnou sumu. Dále podnik dodá 15 obousměrných a 15 jednosměrných tramvají pro Bratislavu za dvě miliardy korun. Trolejbusy za 5,6 miliardy poputují do Rigy, Sofie, Bratislavy a Burgasu. Platnosti nabyla smlouva na devět dvoupodlažních jednotek pro Železniční společnost Slovensko za 2,2 miliardy Kč.

Do výzkumu a vývoje investovala skupina za poslední tři roky celkem 3,2 miliardy korun, za rok 2013 částka činila 862 milionů korun. Nejvýznamnějšími projekty byly vývoj nové tramvaje X53, souprav metra, kloubového trolejbusu s bateriovým pojezdem a nové lokomotivy.

Majiteli Škody Transportation, a.s., největšího strojírenského podniku v ČR, je osm fyzických osob, převážně manažerů skupiny. Loni společnost zaměstnávala necelých 3500 kmenových lidí. Jejich průměrná mzda činila 30 885 korun, což bylo o 22 procent více než celostátní průměr.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist