Největší evropská automobilka Volkswagen snižuje výrobu aut ve své továrně v ruské Kaluze, kde se vyrábějí rovněž vozy Škoda Fabia a Octavia. Důvodem je pokles rublu a reálných mezd v zemi. Uvedl to německý časopis Automobilwoche.
Volkswagen měl letos původně v plánu vyrobit v Kaluze 150 tisíc vozů. Svůj plán však podle časopisu snížil na 120 tisíc vozů. Kromě modelů automobilky Škoda se v továrně vyrábějí také modely Volkswagenu Polo a Tiguan.
Časopis neuvedl zdroj svých informací. Mluvčí Volkswagenu se ke konkrétním číslům zveřejněným časopisem odmítl vyjádřit. Potvrdil však, že firma dočasně omezí výrobu v Kaluze kvůli ekonomické situaci v Rusku a od 8. září zůstane továrna deset dní zavřená.
Mluvčí nicméně zdůraznil, že skupina Volkswagen je plně odhodlána splnit svůj investiční program v Rusku. Příští rok plánuje automobilka otevřít v Kaluze výrobnu motorů a nový sklad u Moskvy, napsala agentura Reuters.
Škoda otevírá vývojové a testovací centrum motorů. V koncernu Volkswagen tak posílí - čtěte ZDE
Volkswagen chce snížit roční náklady o 5 miliard eur. Změny čekají i Škodu - čtěte ZDE
Rusko je pro Volkswagen šestým největším trhem světa, pro Škodu dokonce třetím. Od roku 2006 do loňského roku Volkswagen v Rusku investoval jednu miliardu eur (27,6 miliardy Kč) a do konce roku 2015 tam chce vydat dalších 840 milionů eur. Cílem skupiny je zvýšit odbyt na ruském trhu z loňských 303 000 až na půl milionu vozů.
Volkswagen není jedinou automobilkou, která má v Rusku výrobní závod. Své vozy zde vyrábějí také americký Ford Motor, francouzský Renault, japonská Toyota Motor a jihokorejský Hyundai Motor. Zahraniční automobilky zde zhruba od roku 2005 investovaly do zřízení svých výrobních závodů nejméně pět miliard dolarů (106,6 miliardy Kč). Vláda podpořila tento trend zvýšením dovozních cel na auta a snížením cel na dovoz součástek.
Sázka na Thajsko
Shodou okolností jiný německý časopis, Wirtschaftswoche, v neděli napsal, že automobilka Volkswagen plánuje investovat do výstavby nové továrny v Thajsku miliardu eur (27,6 miliardy korun). Závod má vyrábět úsporná auta. Thajská vláda by měla schválit výstavbu továrny v úterý.
V továrně se mají vyrábět vozy s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru. Výroba má začít do roku 2019 a roční kapacita výroby má být až 300 tisíc vozů, dodal časopis. Část výroby bude určená na vývoz do dalších zemí v regionu.
Mluvčí Volkswagenu se odmítl ke zprávě vyjádřit. Informovaný zdroj však agentuře Reuters řekl již v dubnu, že Volkswagen požádal o výstavbu své první továrny v Thajsku, protože tam chce využít daňových výhod, které do země již přilákaly firmy Ford a General Motors. Podle dřívějších zpráv se má závod nacházet v blízkosti bangkockého přístavu.
Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn opakovaně uvádí, že skupina musí expandovat v jihovýchodní Asii, aby dohnala a předehnala japonskou Toyotu, která je největším automobilovým výrobcem světa. Volkswagen Group je největším výrobcem automobilů v Evropě a do roku 2018 se chce stát největším producentem vozů na světě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist